PKS Garwolin zawiesza i skraca kursy! Pasażerowie chcą obrzucić jajami biuro prezesa
wtorek, 28 czerwca 2016 15:07

Od 1 lipca, na okres wakacji, PKS Garwolin zawiesza 36 kursów, a 27 skraca. Oburzeni pasażerowie, którzy po zmianach nie będą mieli po południu żadnego autobusu powrotnego z pracy, planują zakupić jaja i odwiedzić prezesa w biurze, aby pokazać mu, co myślą o tak drastycznych cięciach. Czy ich irytacja jest uzasadniona? Czy słusznie pasażerowie za tę sytuacją obwiniają prezesa PKS? I wreszcie, kto jest odpowiedzialny za organizację transportu publicznego?

 

Pasażerowie Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Garwolinie są oburzeni i zirytowani, decyzją o tak drastycznych cięciach kursów na okres wakacji. Większość pasażerów, z którymi rozmawialiśmy w ostatnich dniach, uważa, że decyzja o zawieszeniu 36 kursów i skróceniu 27 jest nielogiczna. Spowoduje ona wiele utrudnień dla osób pracujących. Niektórzy od 1 lipca nie będą mieli żadnego autobusu powrotnego z Garwolina. Pasażerowie podkreślają, że rozumieją sytuację finansową spółki i nie chcą autobusów co 2-3 godziny. Są w stanie poczekać nawet kilka godzin na jeden autobus powrotny byle tylko był. Oburzenie i złość pasażerów są na tyle duże, że pojawił się pomysł, żeby w środę, w dzień targowy, zakupić jaja i odwiedzić prezesa PKS w jego biurze, aby pokazać mu, co pasażerowie myślą o wprowadzanych zmianach. Rozgoryczeni klienci PKS Garwolin przypominają, że to działalność przewozowa jest podstawową działalnością spółki. Ci, którzy dowiedzieli się, że nie będą mieli żadnego popołudniowego autobusu, czują się wykluczeni społecznie.

 

Organizacja transportu obowiązkiem samorządu

Czy prezes zarządu PKS w Garwolinie Stefan Gora zamierza wytłumaczyć pasażerom tak drastyczne cięcia i czy dopuszcza zmianę podjętej decyzji oraz zmniejszenie liczby zawieszonych kursów? Kto jest odpowiedzialny za organizację transportu publicznego? Co w tej sytuacji mogą zrobić samorządy?

Wszystkie ustawy o samorządach lokalnych, o samorządzie gminnym, powiatowym i samorządzie wojewódzkim, wśród katalogu zadań własnych tych samorządów wymieniają organizację transportu publicznego. Ustawa z 16 grudnia 2010 roku o publicznym transporcie zbiorowym, która weszła w życie 1 marca 2011 roku bardzo dokładnie określa zasady organizacji i funkcjonowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym, przypisując obowiązki w tym zakresie samorządom lokalnym – wyjaśnia Stefan Gora, prezes Zarządu PKS Garwolin. Prezes Gora dodaje, że wielokrotnie rozmawiał z samorządowcami i wyjaśniał im sytuację związaną z organizacją transportu publicznego.

 

Koszty przewyższają dochody

Dla spółki PKS w Garwolinie, której podstawową działalnością jest wykonywanie zadania samorządu powiatowego w zakresie transportu publicznego ważne jest także osiąganie dodatniego wyniku finansowego z prowadzonej działalności. Niestety PKS na tej działalności ponosi straty, ponieważ przychody ze sprzedaży biletów nie pokrywają kosztów transportu – zaznacza prezes Stefan Gora i dodaje że koszty komunikacji miejskiej pokrywane są w około 60% środkami publicznymi samorządów, a w przewozach regionalnych udział środków publicznych w pokrywaniu kosztów sięga 80%. – Inaczej jest w komunikacji autobusowej poza obszarami miast w tzw. komunikacji powiatowej, gdzie ani państwo ani jednostki samorządu terytorialnego nie garną się do dofinansowania tych usług – podkreśla prezes Stefan Gora

W całym kraju nastąpiło ograniczenie rozmiarów transportu publicznego. Powstaje zjawisko wykluczenia społecznego, bo do wielu miejscowości nie dociera żaden środek komunikacji publicznej. Dlaczego? Dlatego, że koszty tego transportu są znacznie wyższe, niż uzyskiwane przychody. Wieloma autobusami jeździ tylko kilka osób, choć dla tych kilku osób jadących do lekarza, zakładu pracy, urzędu, kościoła, ten dojazd jest szczególnie ważny, ale niestety, zapewnienie tego przejazd i organizacja transportu kosztuje i ktoś musi te koszty pokrywać. (…) W społeczeństwie funkcjonuje przekonanie, że za transport osób odpowiedzialny jest PKS. W Polsce takich jednostek samodzielnych, jak PKS garwoliński było około 200, z których do dziś pozostało niecałe 30. Od kilku miesięcy z przyczyn ekonomicznych w likwidacji pozostaje PKS w Puławach. Mam świadomość, że organizacja transportu publicznego to trudne zadanie, które bez zabezpieczenia środków finansowych, zostało przekazane samorządom. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, choć posiada wiele wad, zobowiązuje jednak samorządy do zorganizowania transportu publicznego na swoim terenie – ponownie podkreśla prezes Gora.

 

Stefan Gora zapewnia, że spółka PKS w Garwolinie SA jest gotowa do wypracowania wspólnie z samorządami rozwiązań, które będą satysfakcjonowały pasażerów i organizatorów przewozów.

 

(ur) 2016-06-28 15:07:36

Fot. archiwum eGarwolin.pl

 

Komentarze

 
+1 #28 przyszły prezes 2016-07-04 16:30
Cytuję brawo ja:
Cytuję olo:
O rany ale ty jestes madry!!!Pomysl ze moze nie maja na to pieniedzy.

Na wynagrodzenia dla prezesów zawsze jest, dopóki nie upadnie firma.

PIS wszystko i wszystkich uzdrawia. Nam pomysł, aby Kaziutek wrócił na posadę prezesa w PKS-ie. Dobra zmiana i da radę razem z Jarkiem, Beatką i ukochanym przez Sionków - Grzesiem W.
Cytować
 
 
+2 #27 Shaft 2016-07-04 11:01
Cytuję egon:
Ciekawe kiedy ostatni raz prowadzili rozpoznanie potrzeb ?

W 1977 roku.
Cytować
 
 
0 #26 egon 2016-06-30 21:59
Ciekawe kiedy ostatni raz prowadzili rozpoznanie potrzeb ?
Cytować
 
 
+10 #25 brawo ja 2016-06-30 14:36
Cytuję olo:
O rany ale ty jestes madry!!!Pomysl ze moze nie maja na to pieniedzy.

Na wynagrodzenia dla prezesów zawsze jest, dopóki nie upadnie firma.
Cytować
 
 
+1 #24 olo 2016-06-30 13:47
O rany ale ty jestes madry!!!Pomysl ze moze nie maja na to pieniedzy.
Cytować
 
 
+1 #23 brawo ja 2016-06-30 10:53
Wystarczy sprawdzić w jakich godznach dzieci chodzą do szkoły,, w jakich otwarte są większe firmy, o jakich godzinach są msze św., itp., np. Do sanktuarium w górkach jeździ mnóstwo osób a autobusu zadnego i jest dużo takich przykładów, dlaczego odpuszczac niedzielę zamiast dostosować kursy np. Jadąc do Żelechowa zrobić kurs przed mszą do kilku parafii po drodze, w jednej będzie 20 minut przed mszą a w ostatniej 10 i ok. Szkoda, że z podpowiedzi korzysta konkurencja a nie pks.
Cytować
 
 
+4 #22 brawo ja 2016-06-30 10:24
Jakiś czas temu, prezes mówil że kursy będa wydłużane i dostosowywane do potrzeb pasażerow a teraz co? Jaki jest sens dac kurs rano a powrotu nie? Dlaczego pks nie obsługuje przewozów pracowniczych skoro lokalne firmy zwalniane są z podatków przez samorządy? Mam mnóstwo takich pytań ale odpowiedzi brak
Cytować
 
 
+5 #21 sidv69 2016-06-30 09:07
Cytuję ader:
Cytuję Ewa:
Jak PKS może się utrzymać z pasażerów,skoro ma ich w d....
Przykład:Sobota godz po 16.00 Warszawa ul Wiatraczna.Na przystanku czekają ludzie na PKS Garwolin,jedzie autobus i co robi? Mija go niezatrzymując się ,mając wolne miejsca.Ludzie zostają wściekli na przystanku,nast ępny pks Garwolin za godzinę.W tym momencie pks Garwolin stratny paredzieśiąt złotych.Podjeżdza prywatny BUS zabiera ludzi i jest do przodu z kasą ,a PKS GARWOLIN JEST PODOBNIEŻ NIERENTOWNY-oto odpowiedż dlaczego.


Nie ma o 16 z Warszawy w rozkładzie PKS Garwolin więc nie wymyślaj! Kiepska prowokacja!

Nie ma ale, prwada jest taka,że PKS Garwolin na trasie w-wa garwolin jest charakterystycz ny, najwolniejszy, najbrudniejszy. Kultura kierowców - niektórych - to już odrębna sprawa. Kilka razy włączył mi się lokalny patriotyzm i jechałem pks-em odczucia niestety zawsze takie same.
Cytować
 
 
-3 #20 egon 2016-06-30 08:05
Jak widzę podszywaczy nie brak .Powiązania z policją muszą być .Nawet prezio na wniosek policji znak ustawił .Tylko czy legalnie i od kiedy to jest osoba uprawniona do ustawiania znaków ,
Cytować
 
 
+3 #19 Piotruś 2016-06-29 17:17
Dlaczego ITD i Policja nie sprawdza pojazdów Garwolskiego PKS,chyba jakieś normy obowiązują wszystkich.Chyba że Stefanowi zostały powiązania ze starych lat,jakoś to będzie i do przodu
Cytować
 

To konto jest zablokowane. Nie możesz więcej komentować.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce Aby dowiedzieć się więcej na temat plików cookie zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Akceptuję ciasteczka znajdujące się w tej stronie.