
Podczas ostatniej w tym roku sesji rady gminy Garwolin podjęto wiele istotnych uchwał. Najważniejsze z nich to zatwierdzenie projektu budżetu na 2013 rok oraz uchwały dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy. Prawie we wszystkich kwestiach radni byli zgodni i głosowali jednomyślnie.
Ustawa „śmieciowa”
W przyszłym roku zaczną obowiązywać nowe zasady dotyczące utrzymania czystości i porządku w gminach. Właścicielem śmieci stanie się konkretna gmina, a nie tak jak dotąd jej mieszkaniec. – Nowy system nakłada na gminę obowiązek: zbierania, transportu, odbierania, unieszkodliwiania i odzysk odpadów komunalnych, tworzenie i utrzymywanie punktów selektywnej zbiórki odpadów oraz obsługę administracyjną całego tego systemu – wyjaśniał specjalista do spraw rolnictwa, leśnictwa, ochrony środowiska i gospodarki wodnej Grzegorz Góźdź. Podstawowym założeniem ustawy jest wprowadzenie, w jak największym stopniu selektywnej, ekologicznej zbiórki odpadów komunalnych. Osoby, które będą segregowały swoje śmieci, za odbiór odpadów będą płaciły mniej. W zamyśle ustawodawcy ustawa ma również na celu wyeliminowanie dzikich wysypisk śmieci. Wszyscy mieszkańcy będą objęci nowym systemem od 1 lipca 2013 roku.
Znowelizowana ustawa wprowadza nowe metody ustalania stawek opłat za odpady. Zadaniem gminy jest wybór najbardziej optymalnej stawki. Samorządy muszą ponadto ustalić, jaka będzie częstotliwość odbioru nieczystości, a także zatwierdzić wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami i regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Podczas czwartkowej sesji radni podjęli 6 uchwał związanych z nowym systemem gospodarki odpadami.
Opłaty za odpady
Radni zatwierdzili wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Na podstawie deklaracji będzie obliczana opłata za śmieci. Każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej (właściciele firm, osoby prowadzące działalność gospodarczą) będzie musiał do 15 marca 2013 złożyć do urzędu gminy wypełnioną deklarację. Zawiera ona między innymi: dane składającego deklarację, adres nieruchomości, na której powstają odpady komunalne, liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość, sposób gromadzenia odpadów (selektywnie, nieselektywnie) oraz określenie szacunkowej ilości wytwarzanych odpadów komunalnych. Dane podane w deklaracji będą weryfikowane na podstawie danych ewidencji meldunkowej.
Spośród kilku możliwych metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami radni gminy Garwolin uznali, że najbardziej optymalne będzie liczenie wysokości opłaty jako iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty ustalonej.
Właściciele nieruchomości, w których zamieszkują mieszkańcy, mają do wyboru dwie stawki:
11 złotych brutto miesięcznie – jeśli odpady są zbierane w sposób nieselektywny,
5 złotych brutto miesięcznie – jeśli odpady są zbierane w sposób selektywny.
Ustalono również stawki opłaty za pojemnik odpadów komunalnych niesegregowanych odbieranych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, o określonej pojemności:
120 l – 17 złotych brutto,
240 l – 24 złotych brutto,
1100 l – 114 złotych brutto,
kontener KP5 – 500 złotych brutto,
kontener KP7 – 700 złotych brutto,
kontener KP 10 – 1000 złotych brutto,
Stawki opłat za pojemnik odpadów komunalnych zbieranych i odbieranych w sposób selektywny od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, o określonej pojemności będą następujące:
120 l – 8,50 złotych brutto,
240 l – 17 złotych brutto,
1100 l – 57 złotych brutto,
kontener KP5 – 250 złotych brutto,
kontener KP7 – 350 złotych brutto,
kontener KP 10 – 700 złotych brutto,
{jb_greenbox}Opłata za śmieci będzie uiszczana co dwa miesiące na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Garwolinie. Pierwszą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi obejmującą okres od 1 lipca 2013 do 31 sierpnia 2013 mieszkańcy będą zobowiązani uiścić do 15 września 2013.{/jb_greenbox}
Najtrudniejsze początki
– Najcięższy będzie pierwszy rok, ponieważ ciężko jest oszacować, ile śmieci powstanie w danym roku – tłumaczył Grzegorz Góźdź. Ważne jest, aby wynik finansowy się zbilansował. Oznacza to, że gmina nie może ani zarabiać na systemie, ani do niego dokładać.
Odpady będą zbierane z następującą częstotliwością:
w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej:– odpady zbierane selektywnie (papier, tektura, szkło, tworzywa sztuczne): raz na miesiąc
– odpady ulegające biodegradacji: co dwa tygodnie
– zmieszane odpady komunalne: co dwa tygodnie
2. w przypadku nieruchomości niezamieszkałych:
– odpady zbierane selektywnie (papier, tektura, szkło, tworzywa sztuczne): co dwa tygodnie
– odpady ulegające biodegradacji: co dwa tygodnie
– zmieszane odpady komunalne: co dwa tygodnie.
Garwolin w regionie ostrołęcko-siedleckim
Sejmik województwa mazowieckiego uchwalił wojewódzki plan gospodarki odpadami dla Mazowsza. Województwo mazowieckie zostało podzielone na 5 regionów. – Gmina Garwolin, jak większość gmin sołectwa mazowieckiego, została włączona do regionu ostrołęcko-siedleckiego. Powstające odpady komunalne muszą być oddane do procesu odzysku i unieszkodliwiania w danym regionie. Na dzień dzisiejszy w naszym regionie ostrołęcko-siedleckim warunki spełnia jedna regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych i ona mieści się w Ostrołęce. W pierwszej kolejności tam wytworzone odpady powinny trafiać – mówił Grzegorz Góźdź. Być może zostanie zalegalizowana sortownia odpadów w gminie Garwolin, co mogłoby wpłynąć na zmniejszenie kosztów transportu, a w konsekwencji obniżenie opłat za śmieci.
(iw) 2012-12-30 13:46:43
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
[quote name="Mieszkanka osiedla"]"odpady zbierane selektywnie (papier, tektura, szkło, tworzywa sztuczne): raz na miesiąc? odpady ulegające biodegradacji: co dwa tygodnie? zmieszane odpady komunalne: co dwa tygodnie"ZASYPIĄ NAS ŚMIECI!!!!!!!!!!!!! U NAS ZABIERAJĄ DWA RAZY W TYGODNIU!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/quote]na osiedlu produkcja śmieci jest większa i inaczej wygląda. Teraz na terenie gminy firma Ekolider odbiera śmieci raz w miesiącu od odbiorców indywidualnych i problemu nie ma.
"odpady zbierane selektywnie (papier, tektura, szkło, tworzywa sztuczne): raz na miesiąc? odpady ulegające biodegradacji: co dwa tygodnie? zmieszane odpady komunalne: co dwa tygodnie"ZASYPIĄ NAS ŚMIECI!!!!!!!!!!!!! U NAS ZABIERAJĄ DWA RAZY W TYGODNIU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!