:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
  18°C bezchmurnie

PKS Garwolin zawiesza kolejne kursy - Jest problem z powrotem z Warszawy

Inne Powiat, Garwolin zawiesza kolejne kursy problem powrotem Warszawy - zdjęcie, fotografia

Liczba pasażerów, korzystających z usług PKS w Garwolinie stale spada. W związku z tym spółka zawiesiła kolejne kursy, w tym 13 na trasie Garwolin-Warszawa-Garwolin. Osoby pracujące w stolicy skarżą się, że nie mają, jak wrócić z pracy, a prezes spółki przyznaje, że rozumie ich i im współczuje, ale nierentowne kursy muszą być zawieszane.

1 marca PKS Garwolin wprowadził zmiany w rozkładzie jazdy autobusów. Jak informuje prezes spółki Stefan Gora, łącznie zawieszono 25 kursów. 

Wśród zawieszonych kursów znalazło się 11 kursów w dni nauki szkolnej (w tym 5 kursów dotyczy kierunku Warszawa), 8 kursów w soboty (w tym 6 na kierunku Warszawa) i 6 kursów w niedzielę (w tym jeden do Warszawy i jeden z powrotem do Garwolina). Prezes Gora zaznacza, że zawieszane są kursy we wczesnych godzinach porannych i późnych wieczornych, na których jest najmniej pasażerów. Jednocześnie podkreśla, ze przy ponad 350 kursach, jakie wykonuje spółka w dni szkolne, liczba zawieszonych kursów nie jest duża, ale na pewno odczuwalna dla osób, które z nich korzystały. 

 

Strat nie akceptuje Rada Nadzorcza i właściciel spółki

– Główną przyczyną zawieszania kursów jest rachunek ekonomiczny. Zmniejszająca się liczba przewożonych pasażerów skutkuje obniżeniem utargów na jeden wozokilometr przy tych samych kosztach przewozów. Strona ekonomiczna działalności przewozowej w zakresie publicznego transportu zbiorowego niestety zmusza nas do zawieszania tych kursów, co czynię oczywiście z przykrością. Mimo, że od dłuższego już czasu przychody z przewozów nie bilansowały się z kosztami to nierentowne kursy były realizowane. Niestety zarząd Spółki PKS rozliczany jest także z osiąganego wyniku finansowego. Ponoszonych przez Spółkę strat nie akceptuje ani Rada Nadzorcza, ani właściciel spółki – tłumaczy Stefan Gora. 

– Przypuszczam, że liczba pasażerów raczej się nie zwiększy. Jest normalnym zjawiskiem, że społeczeństwo się coraz bardziej motoryzuje. To kwestia wygody i możliwości podjechania bezpośrednio pod sklep, urząd czy kościół. Za sprawą niżu demograficznego spada i będzie spadać także ilość uczniów, których dowozimy do szkół. Wygaszanie gimnazjów również ma wpływ na spadek liczby pasażerów – dodaje prezes PKS Garwolin, który zapowiada zawieszanie kolejnych kursów.

Stefan Gora przyznaje, że decyzje o zawieszaniu kursów powodują zmianę liczby etatów na stanowisku kierowcy. Jak zaznacza jednak, zmniejszenie zatrudnienia jest skutkiem przechodzenia kierowców na emerytury wynikające z osiąganego przez nich wieku emerytalnego. W ciągu ostatnich 2 miesięcy odszedł jeden kierowca. W marcu z pewnością będą kolejne odejścia.

 

Nie mają, jak wrócić z pracy. Prezes współczuje

Najnowsze zmiany w rozkładzie jazdy najbardziej dotykają osoby, które pracują w Warszawie. Zawieszenie kursów, szczególnie wieczornych, sprawiło, że stracili możliwość powrotu z pracy. – Rozumiem i współczuję tym pasażerom, którzy nie będą mogli korzystać z zawieszonych kursów. Organizacja transportu publicznego na linii Warszawa – Garwolin jest zadaniem samorządu wojewódzkiego. Można oczywiście zastanawiać się nad udziałem samorządu powiatowego w wykonywaniu tego zadania – mówi Stefan Gora, który podkreśla, że za organizacje publicznego transportu zbiorowego odpowiadają, zgodnie z ustawami o samorządach i ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, wszystkie samorządy.

 

To problem ogólnopolski

– Prawda jest taka, że na komunikacji publicznej się nie zarabia. W całej Polsce jej rentowność jest ujemna. Koszty transportu publicznego w krajach UE wspierane są ogromnymi środkami z budżetów publicznych. Także w Polsce środkami publicznymi pokrywa się koszty regionalnych przewozów kolejowych oraz komunikacji miejskiej. Przewozy komunikacji autobusowej na szczeblu województwa, powiatu i gminy pozostawione zostały regulacjom wolnego rynku. Korzystają z tego samorządy lokalne, które nie włączają się w organizację i finansowanie tego zadania. Likwidacja wielu kursów i powstawanie tzw. wykluczenia komunikacyjnego są coraz bardziej powszechne – przyznaje prezes PKS Garwolin.


– Organizacja, w tym finansowanie publicznego transportu zbiorowego, są trudnymi i kosztownymi zadaniami dla samorządów. Świadczą o tym chociażby prowadzone od kilku lat prace nad nowelizacją ustawy o publicznym transporcie drogowym. Mam nadzieję, że wkrótce będzie ona uchwalona i przyniesie poprawę zaspokojenia potrzeb mieszkańców w zakresie przewozów pasażerskich – dodaje Stefan Gora.

 

ur, fot. KK

PKS Garwolin zawiesza kolejne kursy - Jest problem z powrotem z Warszawy komentarze opinie

  • gość 2018-03-09 18:31:17

    To niech pks nie daje kierowcą autobusów do domu. Pks zaoszczędził by na paliwie

  • gość 2018-03-09 19:33:40

    Z Wilgi i do Wilgi to już prawie żadnego PKS-u do stolicy nie ma. PKS-owi się nie opłaca, a prywatne jeżdżą pełne. Może niech PKS dostosuje ceny, godziny i szybkość dojazdu do potrzeb pasażerów, to wtedy zacznie zarabiać.

  • Gość - niezalogowany 2018-03-09 19:55:45

    I bardzo dobrze niech zbankrutują Dawniej jak miał więcej pasażerów kierowca Wielki Pun stanął zostawił ręką wejście bezczelnie zamknął drzwi i zabrał tylko tyle ile miał miejsce siedzących. Często w dni targowe nie zatrzymywał się na przystankach i młodzież nie mogła dojechać do szkoły na 8 Wielka łaskę robili a teraz płaczą że Gimnazjum wygaszają ze niż demograficzny ze społeczeństwo się motoryzuje .

  • Gość - niezalogowany 2018-03-09 22:27:02

    Niech jeszcze bardziej będą zimne autobusy tylko kierowca sobie nagrzewa a dalej mróz w autobusie u konkurencji nie do pomyślenia zwłaszcza na trasie do Warszawy

  • Gośćh - niezalogowany 2018-03-09 23:23:22

    A gdzie tu sens skoro ogór wlecze sie do wawy 70km/h po awaryjnym aby spalic 2 litry ropy mniej i wyprzedzany jest przez całą konkurencje. Każdy z pasazerow woli dojechać szybciej, dogodniej i w warunkach XXI wieku a nie prl-u. - tyczy sie rowniez starych kierowcow januszy( ktorzy pozostali mentalnie w tamtych latach). Gdybyśmy co roku nie dopłacali to dawno by to upadło a licze oby jak najszybciej sie to stało.

  • Qba - niezalogowany 2018-03-10 10:13:06

    Nie znam polityki finansowej, ale chyba czas najwyższy spojrzeć czym konkurencja jeździ, busami! Zamienić nie rentowe autobusy, stare dezelowane Autosany na busy, mniejsze koszty utrzymania itp.

  • Gośćko - niezalogowany 2018-03-10 11:07:02

    Kto wam kazał pracować w Warszawie

  • gościk - niezalogowany 2018-03-10 11:37:25

    Uwaga, Akcja sprzedaż działki w centrum Garwolina rozpoczęta!

  • Wiera - niezalogowany 2018-03-10 13:01:43

    Samorządowe nieroby nie nadają się na stanowiska w firmach, gdzie trzeba kasę zarabiać. Jedyne co oni mogą z firmą zrobić to szybko zamknąć i doprowadzić do finansowej rozpaczy. Oni całe życie żyli z wydawania i defraudacji publicznej kasy. Zarabiać nie będą. Tak i z pks. Trzeba być wybitnym specjalistą, żeby nie zarobić na połączeniach z Warszawą, gdy wszyscy na nich zarabiają. A może tu trzeba szukać jakiejś korupcji czy zmniejszenia konkurencji innym liniom?

  • RACja - niezalogowany 2018-03-10 15:08:00

    Dokładnie kolega ma rację. Jeden taki mieszka kołomnie, ma dwa samochody na ropę i od kiedy pracuje w PKS Garwolin nikt go nie widział na stacji paliw a do tego czasem za wykonywanie u niego prac polowych płacił rolnikom paliwem.... Chyba nic tu nie trzeba więcej komentować sytuacja mówi sama za siebie. Kolejny wątek to zarobki rady nadzorczej i całego zarządu spółki może warto ujawnić dochody tych darmozjadów. Kierowcy PKS pracują za psie pieniądze a pewnie każdy członek zarządu spółki za nicnierobienie bierze kilka razy więcej złotówek ....

  • Kabareciarz - niezalogowany 2018-03-10 15:19:27

    Brawo! Miasto pośrodku kraju, znajdujące się na bardzo ruchliwej trasie, w dobrej lokalizacji pomiędzy stolicą, a dużym miastem wojewódzkim, kastruje dojazdy, utrudniając ludziom i tak niełatwy dojazd. Co za umysłowa obstrukcja. Do Siedlec ledwo da się dojechać, do Lublina też, a teraz do Warszawy trzeba będzie kombinować jak koń pod górę. Brawo prezes, jak na metropolię przystało, Garwolin będzie oferował niebawem tylko i wyłącznie dojazdy po okolicznych pipidówach, gdzie psy chvjami wodę piją. Garwolin chyba chce przejąć pałeczkę od Wąchocka, żeby teraz o nim żarty układali :D

  • Gość - niezalogowany 2018-03-10 16:42:35

    Pierwsze co to powinien pks-em zarządzać meneagr z prawdziwego zdarzenia a nie układy kolesioskie i ci sami tylko stanowisko zmieniają!!! Tak wszyscy chwała dobra zmianę więc i tu przydało by się CBA z kontrolą!!! I popieram przedmówcą - autobusy na bazie a nie w domu i GPS na zbiornikach paliwa - nagle by zaczęły oszczędnie palić a jeśli nie to napewno ma full by ogrzewanie w nich chodziło.

  • Gość - niezalogowany 2018-03-10 17:48:19

    Jakoś prywatnym przewozniką się opłaca. Wymienić zarząd oraz Pana Gore. Kradliscie i kradniecie wszyscy jeden paliwo drugi w łapę dostaje. Gdybyście dbali o tabor i o klienta to wyglądało by inaczej. Pewnego razu stałam na przystanku autobus nie przyjechał zadzwoniłam do PKS przyjechał po mnie nowy Mercedes odziwo osobowy. A teraz pytam jakie Wy macie stawki, skoro was stać na takie auta. Obnizcie sobie na 3000 zl i moment PKS się odrodzi

  • gość 2018-03-10 18:16:51

    brawo dla starosty i jego rady nadzorczej, ta grupa chce zlikwidowac wszystko wiedzac ze po wyborac wróce na wiejskie hektary, gdzie ich miejsce

  • Niko - niezalogowany 2018-03-10 20:55:41

    Brawo kolesiostwo tylko patrzą jak coś zajechać zarząd i kierowcy więcej autobusów stoji po podwórkach u kierowców niż jeździ

  • gość 2018-03-11 20:58:37

    zmanąć pks

  • Gość - niezalogowany 2018-03-11 22:46:33

    Ciekawe, kto z naszych kolesiowych biznesmenów wygra przetarg na działkę w centrum? Jak tylko ogłoszą wyniki przetargu, podam sprawę do TV lub dalej. Niech się CBA i inni zajmą współpracą kolesi i rada miasta. Bo jakoś dziwnym trafem, tylko jedna klika kupuje działki od miasta.

  • gość 2018-03-12 08:59:58

    niż demograficzny akurat z tą sytuacją ma niewiele wspólnego . problem jest w kadrze pks od dyrektora po kierowców

  • gość 2018-03-13 13:37:54

    cóż, gora jest tam prezesem- to czego można się spodziewać haha, ludzie w tym garwolińskim samorządzie są najlepszym przykładem na to, że samorządy powinny zostać zlikwidowane. Rozbój w biały dzień na każdym kroku, gdzie się nie obrócisz tam syf, kiła, mogiła.

  • gość 2018-03-14 10:49:31

    A kto zgadnie gdzie dorabiają emeryci z PKS-u? Albo inaczej; kto pracuje u prywatnych przewoźników? Nie odejmę ani nie dodam kultury tym panom. Bo jej po prostu nie mają (...). Czasy "Panów" kierowców muszą odejść bezpowrotnie. Dlatego zapraszam tych Panów śladem dinozaurów.

  • wykluczona - niezalogowany 2018-06-18 18:16:58

    nie placzcie u nas na mazurach nie mamy ani autobusu ani sklepu i też żyjemy a najlepszym wyjściem będzie iść do wyborów i pokazać rządzącym gdzie jest ich miejsce w szeregu bo jak widać dbają tylko o swoje dupy a wyborcow serdecznie pier....

Dodajesz jako: Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na eGarwolin.pl