
Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Garwolinie po raz kolejny udowadniają, że młodzież ma moc zmieniania świata! W ramach XI edycji Ogólnopolskiej Olimpiady „Zwolnieni z Teorii” realizują projekty społeczne, rozwijając swoje kompetencje, ważne zarówno w życiu, jak i na rynku pracy.
XI edycja Ogólnopolskiej Olimpiady „Zwolnieni z Teorii” z honorowym patronatem minister edukacji Barbary Nowackiej skupia młodych ludzi, którzy pragną wpływać na otaczającą rzeczywistość. Uczniowie II LO w Garwolinie podjęli wyzwanie realizacji aż pięciu projektów społecznych, które nie tylko wpisują się w politykę oświatową państwa, ale także rozwijają ich kreatywność, empatię i zdolności do pracy zespołowej.
Projekt PrzeMOCni 2.0 to kontynuacja inicjatywy społecznej skierowanej zarówno do młodzieży, jak i osób starszych. Zespół tworzą Maja Pietryka, Julia Paprota oraz Natalia Siarkiewicz, wspierani przez mentora – Agnieszkę Karwowską. W realizację projektu zaangażowani są także Wojciech Zieliński, Emilia Zalech, Joanna Soszka i Edyta Wąż.
– Głównym celem naszego projektu jest uświadamianie i promowanie umiejętności dbania o siebie, w tym samoobrony oraz radzenia sobie w trudnych i kryzysowych sytuacjach. Umiejętność zachowania w obliczu zagrożenia to niezwykle ważna sztuka w XXI wieku. Przemoc przybiera różne formy – nie możemy zapominać, że przemoc psychiczna jest równie szkodliwa jak fizyczna – podkreśla Julia Paprota, liderka zespołu.
Projekt koncentruje się również na zwiększaniu świadomości na temat przemocy psychicznej, szczególnie tej, która występuje w świecie wirtualnym. – Chcemy nie tylko edukować o sposobach zachowania w sytuacjach zagrożenia życia, ale również promować wiedzę o przemocy psychicznej i możliwościach szukania pomocy u specjalistów – dodaje Natalia Siarkiewicz.
Projekt Wzór na sukces ma na celu popularyzację nauki matematyki i fizyki wśród dzieci i młodzieży. – Chcemy, aby uczestnicy naszego projektu zaczęli zgłębiać nauki ścisłe, ponieważ to właśnie one pozwalają nam lepiej zrozumieć otaczający nas świat. Naszym mottem są słowa Francisa Bacona: „Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn” – wyjaśnia liderka zespołu, Wiktoria Dziubak. Zespół tworzą: Martyna Zboina, Alicja Skoczylas, Wiktoria Dziubak, Weronika Żaczek i Karolina Prządka. Inspiracją i wsparciem dla uczniów są nauczycielki – Sylwia Łapacz (matematyka) oraz Renata Krzemińska (fizyka).
– Chcemy pokazać, że matematyka i fizyka wcale nie muszą być nudne, a ich nauka nie musi każdego dnia wywoływać frustracji czy płaczu. Wręcz przeciwnie – mogą być inspirujące i pełne energii – podkreślają członkinie zespołu, które kierują się hasłem: „Zamień nudę na energię”.
Projekt Sin Secretos koncentruje się na popularyzowaniu kultury i tradycji hiszpańskiej oraz odkrywaniu mniej znanych miast i miasteczek tego kraju. – Chcemy również zachęcić uczniów do nauki języka hiszpańskiego, dlatego nasze materiały będą publikowane w dwóch językach – wyjaśnia lider zespołu, Dawid Piesio.
Międzyszkolny zespół Sin Secretos tworzą Kasjan i Tytus Karwowscy z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Garwolinie oraz Dawid Piesio, reprezentujący II Liceum Ogólnokształcące. Mentor zespołu, Marlena Korycka, wspiera uczniów w realizacji tego przedsięwzięcia.
Projekt Misie_Czytelnisie skupia się na propagowaniu czytelnictwa wśród najmłodszych. – Chcemy, aby dzisiejsze maluchy w przyszłości stały się czytającymi dorosłymi. Naszym hasłem są słowa Umberto Eco: „Kto czyta książki, żyje podwójnie”. Czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, która znacząco ułatwia życie – podkreśla liderka projektu, Oliwia Wojciechowska. Zespół tworzą: Alicja Potyra, Zuzanna Potyra, Emilia Laskowska, Zofia Władzińska, Patryk Pacholec oraz Oliwia Wojciechowska. Mentorem projektu jest Edyta Kacprowicz, która współpracuje z Angeliką Chabrowską.
Projekt Misie_Czytelnisie nie tylko zachęca dzieci do sięgania po książki, ale również buduje fundamenty nawyków czytelniczych, które będą towarzyszyć im przez całe życie.
Projekt FolkLove2025 ma na celu promowanie szeroko pojętej tradycji i kultury ludowej. – Chcemy przybliżyć zanikającą obrzędowość związaną ze świętami polskimi. Hasło naszego projektu, „Folklor żyje w nas”, odzwierciedla przekonanie, że tradycja jest nieodłącznym elementem naszej codzienności i tożsamości narodowej – wyjaśnia liderka Oliwia Dadacz.
– Dążymy do promocji tradycji i kultury ludowej, zwracając uwagę na obrzędowość świąteczną, która stopniowo zanika. Planujemy dotrzeć także do odbiorców z innych krajów poprzez materiały w języku angielskim. W ramach projektu zamierzamy również zorganizować przedstawienie „Herody Garwolińskie” oraz opracować publikację poświęconą lokalnym zwyczajom, bazującą na pracach pani Jadwigi Krześniak z terenu powiatu garwolińskiego – dodaje Zuzanna Buława.
Zespół tworzą: Zuzanna Buława, Filip Gawenda, Bartosz Zadróżny, Oliwia Tchorek, Dominika Buczek oraz Oliwia Dadacz. Mentorem projektu jest Angelika Chabrowska, wspierana przez Edytę Kacprowicz i Emilię Zalech.
Zespoły uczniów w liceum wspiera również Agnieszka Karwowska.
Uczniowie zachęcają do śledzenia postępów ich pracy w mediach społecznościowych:
przeMOCni 2.0 https://www.facebook.com/profile.php?id=61555256252265
Sin Secreto https://www.facebook.com/profile.php?id=61568532765922
Misie_Czytelnisie https://www.facebook.com/profile.php?id=61568861531673
Wzór na sukces https://www.facebook.com/profile.php?id=61569368245791
FolkLove2025 https://www.facebook.com/profile.php?id=61569141812445
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie