
W sali konferencyjnej Domu Kultury w Garwolinie odbyło się kolejne seminarium z cyklu „Wokół autyzmu”. Tym razem tematem przewodnim była praca nauczyciela wspomagającego oraz sposoby radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci autystycznych.
Seminarium zostało zorganizowane przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Garwolinie, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Garwolinie, Prywatne Centrum Pomocy Psychologicznej „Synthesis” oraz Fundację „Autyzmowcy”. W kolejnym spotkaniu z cyklu „Wokół autyzmu” wzięli udział logopedzi, pedagodzy oraz rodzice dzieci autystycznych. Wszystkich uczestników seminarium przywitała dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Garwolinie Grażyna Witak-Wcisło, która przedstawiła prelegentki z garwolińskiej poradni: Małgorzatę Rodak oraz Monikę Foryś. O swoich doświadczeniach w pracy nauczyciela wspomagającego opowiedziała Alicja Pasik.
Nauczyciel wspomagający przyjacielem dziecka autystycznego
Słuchacze seminarium poznali standardy oraz aspekty prawne dotyczące pracy nauczyciela wspomagającego. Osoby, które wzięły udział w spotkaniu, dowiedziały się, że pedagog, który pracuje z dzieckiem autystycznym, powinien aktywnie uczestniczyć w procesie zajęć edukacyjnych, ponieważ pełni bardzo ważną funkcję w procesie edukacji dziecka. Co ważne, jego działania muszą być zintegrowane z podstawą programową, a nauczyciel musi posiadać określone kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej – m. in. zakończony kurs z oligofrenopedagogiki. Nie bez znaczenia jest także ciągłe podnoszenie jego kwalifikacji.
Cenne porady i wskazówki
Małgorzata Rodak w swoim wystąpieniu podkreślała, że nauczyciel wspomagający musi dobrze znać dziecko autystyczne, z którym pracuje – jego zachowania i zwyczaje. Oprócz tego musi być w stałym kontakcie z rodziną swojego wychowanka oraz specjalistami współpracującymi z dzieckiem – logopedą czy psychologiem. Do głównych zadań nauczyciela wspomagającego należy wspieranie dziecka, a nie jego wyręczanie. Pedagog powinien także pomagać swojemu podopiecznemu w integracji z rówieśnikami w klasie. Podczas spotkania uczestnicy seminarium wysłuchali praktycznych wskazówek i porad, jakich błędów należy unikać w pracy z dzieckiem autystycznym oraz zapoznali się z trudnymi i niepożądanymi zachowaniami dzieci z tym zaburzeniem oraz ze sposobami radzenia sobie w takich sytuacjach. Nie zabrakło także informacji dotyczących orzecznictwa o potrzebie kształcenia specjalnego, które wydaje Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna.
Światowy Dzień Autyzmu już w kwietniu
Przypomnijmy, że Światowy Dzień Autyzmu jest obchodzony 2 kwietnia. Z tej okazji PODN w Garwolinie przygotowuje powiatową konferencję, która będzie dotyczyła osób z tym zaburzeniem. W bogatym programie znajdzie się konferencja i projekcja filmu. W tym dniu każdy będzie mógł wyrazić swoją solidarność z osobami autystycznymi poprzez kolor niebieski. Organizatorzy powiatowej konferencji o autyzmie zapowiadają, że również w Garwolinie nie zabraknie puszczania niebieskich lampionów oraz podświetlenia na niebiesko obiektów publicznych.
{jb_greenbox}Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju, w którym istotną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu. Do typowych cech należą problemy z komunikacją uczuć i związkami społecznymi. Występują również kłopoty z integracją wrażeń zmysłowych. W typowych przypadkach zaburzenie pojawia się w pierwszych trzech latach życia. Ocenia się, że autyzm występuje u 5,6 na 10000 osób, przy czym jest trzy lub cztery razy częstszy u mężczyzn niż u kobiet.{/jb_greenbox}
(EB) 2014-03-06 07:54:01
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie