
Podczas ostatniej sesji rady miasta Garwolina skarbnik magistratu przedstawiła zebranym sytuację finansową miasta związaną z realizacją dochodów budżetowych. Okazało się, że wpływy do budżetu miasta będą niższe od zaplanowanych o blisko 1,5 mln zł. Powody takiej sytuacji są trzy: korekta deklaracji podatkowej firmy Avon, niższa subwencja oświatowa i brak pieniędzy na „gospodarkę śmieciową”.
Wpływy do budżetu miasta Garwolina będą mniejsze o 830 958 zł z należnego podatku od nieruchomości od fabryki AVON i o 129 tys. 216 zł subwencji oświatowej przekazywanej z budżetu państwa. Ponadto w budżecie zabraknie 514 tys. zł na realizację wywozu nieczystości z terenu miasta w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia b.r., na mocy tzw. „ustawy śmieciowej”.
Korekta deklaracji podatkowej fabryki Avon
Skarbnik Katarzyna Nozdryn-Płotnicka przypomniała, że w budżecie Garwolina na 2014 rok jest kwota skumulowanej nadwyżki budżetu w kwocie 203 tys. 206 zł. Jednakże, jak widać z przedstawionych danych, nadwyżka ta nie zabezpieczy niedoboru dochodów na ten rok. Fabryka kosmetyków Avon do końca 2013 roku była zwolniona z płacenia podatku od nieruchomości. Rok 2014 jest pierwszym rokiem, w którym zapłaci ten podatek. W każdym z lat poprzednich fabryka, niezależnie od tego, że była zwolniona z podatku, zobowiązana była do składania deklaracji podatkowej, na podstawie której szacowano wysokość zwolnienia. Konstruując planowane dochody budżetu miasta z tego tytułu opierano się na złożonych poprzednio deklaracjach. Jednak fabryka złożyła korektę deklaracji podatkowej, skutkującą zmniejszeniem kwoty należnego miastu podatku od nieruchomości. Należy przy tym dodać, że przyczyny zmian w podatku zostały przez fabrykę skorygowane w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego i należycie uzasadnione.
Różnica w szacunkach ws. ilości dzieci
Minister Finansów w dniu 19.02.2014 r. poinformował o zmniejszeniu o kwotę 129 tys. 216 zł naliczonej dla miasta Garwolina subwencji oświatowej. Wysokość subwencji określana jest przez Ministra Finansów na podstawie danych przekazanych przez Ministra Edukacji Narodowej. Zmiana ostatecznej kwoty subwencji wynika m.in. z różnic aktualnej ilości uczniów w poszczególnych szkołach w stosunku do ilości przyjętej na etapie szacowania budżetu państwa.
Drożej za śmieci?
Realizacja ustawowego obowiązku przejęcia przez samorząd Garwolina nieczystości wytwarzanych przez indywidualnych właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta wiązała się ze wcześniejszym ustaleniem przez radę miasta wysokości opłat za odbiór i wywóz tych nieczystości. W drodze uchwały rada ustaliła, iż miesięczna kwota opłaty za nieczystości zbierane w sposób selektywny wynosić będzie 4,50 zł od osoby, zaś za nieczystości zbierane w sposób nieselektywny 9 zł od osoby. Nieczystości niesegregowane odbierane są z posesji 2 razy w miesiącu. Odbiór nieczystości segregowanych w okresie od maja do września odbywa się 2 razy w miesiącu, zaś w pozostałym okresie roku raz w miesiącu. Na podstawie uchwalonych stawek oraz deklaracji określających sposób selekcji, złożonych przez wszystkich mieszkańców oszacowano, że wpływy z tego tytułu do budżetu miasta wyniosą 829 tys. 980 zł. Zaplanowane w budżecie miasta wydatki na wywóz i zagospodarowanie nieczystości zabezpieczają realizację tego zadania tylko do 31 lipca b.r.
Warto porównać garwolińskie stawki ze stawkami z miejscowości o podobnej wielkości i położeniu.
Warto też zapoznać się ze stawkami opłat za odbiór nieczystości obowiązującymi w gminach terenu powiatu garwolińskiego.
Budżet musi się bilansować
– W kontekście przedstawionej wyżej sytuacji finansowej miasta w 2014 roku trzeba poważnie zastanowić się jak zabezpieczyć brakujące środki finansowe. Jednym z rozwiązań może być ograniczenie niektórych wydatków – zarówno bieżących, jak i inwestycyjnych. Drugim rozwiązaniem może być zwiększenie dochodów, np. podniesienie stawek opłat za nieczystości w taki chociażby sposób, aby odpowiadały one realnym kosztom, a wpływy do budżetu były równe wydatkom. Budżet miasta, podobnie jak budżet każdego gospodarstwa domowego, musi się bilansować, nie można wydawać więcej niż się posiada, ponieważ byłoby to naruszeniem dyscypliny finansów publicznych – czytamy na stronie internetowej UM w Garwolinie. Podobną opinię dotyczącą budżetu wyraził podczas ostatniej sesji rady miasta burmistrz Garwolina Tadeusz Mikulski, który został poproszony przez obecną na sesji młodzież o odpowiedź na pytanie czy budowa skateparku w Garwolinie jest zagrożona.
(garwolin.pl, oprac. ur) 2014-04-11 07:49:01
Fot. sxc.hu, archiwum eGarwolin
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
zdecydowanie zgadzam sie z Czarkiem ale nie z urzedu
Ciekawostka jest to ze skarbniczka z burmistrzem moglaby przed zawarciem umowy policzyc liczbe osob ktore zadeklarowaly ile beda placic. Wynik daje informacje na jaka kwote mozna podpisac umowe. Jesli sie tego nie wykonalo to nalezaloby obciazyc teraz winnych nieodrobienia lekcji i nie proponowac podwyzszania stawek mieszkancom.
tak akurat chciałby konio aby ludzie to łykneli . Przetarg można ogłosić i jak najtańszy okaże się za drogi to ogłasza się przetargi do skutku .Zaraz wyglą...by opuścił cene jakby przestoju miał z pół roku .Niestety swojaków się nie rusza.Za to mieszkańców owszem .Zresztą jakby stawki były za niskie to szybko można było je skorygować .Pytanie co robiono że teraz ,,obudzili się z ręką w nocniku .Na niby bo doskonale wiedzieli co robili i po co co zresztą wypłynie niebawem.
Do Xabi -jasne ,tylko chyba nie wiesz jaka była kolejność rzeczy najpierw "fachowcy" radni uchwalili stawki a potem robiono przetarg,i tak własnie zakładała ustawa śmieciowa innej kolejności tej logicznej jaką podałaś nie przewidział ustawodawca stąd wstrzelono się mniej lub bardziej celnie ,celniej te gminy które uchwaliły wyższe stawki -niestety,to było do przewidzenia ..no ale jak się chce być dobrym wujkiem bo wybory się zbliżają to tak to się kończy.Pozdrawiam!!!!konio
Czegoś tu nie rozumiem - ogłaszamy przetarg na wywóz śmieci. Wygrywa firma, która proponuje najniższą cenę. Następnie tą kwotę dzielimy na liczbę mieszkańców (powiedzmy-liczbę osób wynikających ze złożonych deklaracji śmieciowych) i wraz jest za mało??? Coś tu chyba śmierdzi (i to raczej nie śmieci)
Znaczy że aWon zatrudniał tum...w w biurowcu ? przez tyle lat nie doliczyli się ile podatku powinni płacić , a teraz jak mają zapłacić nagle okazuje się ze powini płacić połowę ??? toć to cud !!!! Może okaże sie że zwolnili bez potrzeby tyle ludzi .
Trzeba było rzadać od ekonomika 1,5 mil natychmiast. za trzy latka moze byc inna dyrekcja tej szkoły i inny burmistrz i bedzie po kasie.Ale Burmistrzowi lepiej "GOLIC" mieszkańców :oops: Natomiast "bedocja" i tak znów wybierze Mikulskiego bo ładnie podaje raczkę :-*
i po co było pomagać innym firmom w budowie swoich fabryk w powiecie przecież avon załata każdy nie dobór w budżecie , lepiej wybudować kolejny hipermarket który nie będzie płacił podatków
Już był jeden skatepark i został szybko zdewastowany przez takowych.Szkoda kasy.
Panie Burmistrzu nie jest pan w stanie doliczyć się ilości dzieci uczących się w garwolińskich szkołach . To za co bierze pan pieniądze . belfer
Panu Mikulskiemu już dziękujemy .Taki gospodarz to pomyłka 1.5 bańki zabrakło Zawiadomcie odpowiednie organa bo te śmiecie to brzydko pachną . markiz