
Sala konferencyjna Urzędu Gminy w Garwolinie pękała w poniedziałek w szwach. W jednym miejscu zgromadzili się terapeuci, nauczyciele, pedagodzy i rodzice dzieci autystycznych. Wszystko po to, aby słowo autyzm nie było takie obce, a osoby dotknięte tą dysfunkcją nie były postrzegane przez pryzmat krzywdzących stereotypów.
Uczestników seminarium „ Dziecko autystyczne w szkole i w domu” powitała dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Garwolinie Grażyna Witak-Wcisło. – To Wasza obecność świadczy o tym, że chcecie dowiedzieć się więcej o tej dysfunkcji, pracy z dziećmi autystycznymi. Takie spotkanie odbywa się po raz pierwszy, ale mam nadzieję, że nie ostatni – mówiła dyrektor PODN. Grażyna Witak-Wcisło zaznaczyła, że seminarium udało się zorganizować dzięki współpracy kilku podmiotów: PODN w Garwolinie, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Garwolinie, Prywatnego Centrum Pomocy Psychologicznej „Synthesis” w Garwolinie oraz garwolińskiej Fundacji Autyzmowcy. Honorowy patronat nad konferencją roztoczył starosta powiatu garwolińskiego Marek Chciałowski. Spotkanie poprowadziła Anna Laskowska z „Synthesis”, która podkreśliła, że seminarium jest wyjątkowe również z powodu występu dzieci dotkniętych autyzmem.
Jeśli ktoś myśli, że jest mało osób z autyzmem, to się myli
Seminarium rozpoczęła dr Anna Prokopiak – założyciel i prezes Fundacji Alpha w Lublinie. Prelegentka przedstawiła statystyki, najważniejsze elementy edukacji i terapii dzieci autystycznych oraz opowiedziała o diagnozowaniu autyzmu. – Jeśli ktoś myśli, że jest mało osób z autyzmem, to się myli – przekonywała dr Prokopiak. Prezes Fundacji Alpha informowała, że autyzm powoduje zmiany w mózgu, a jego przyczyn nie znają najwięksi naukowcy. Dr Prokopiak przekonywała, że na postawienie diagnozy autyzmu pozwala zaobserwowanie całego zespołu objawów.
{jb_greenbox} W ten sposób można rozpoznać autyzm .
Dziecko:
odrzuca kontakt cielesny,
jest obojętne w stosunku do innych,
pokazuje potrzeby za pomocą gestów,
nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
nie bawi się z innymi dziećmi,
wykazuje wzmożoną aktywność,
nie pokazuje obawy przed niebezpieczeństwem,
śmieje się i chichocze bez powodu,
wykazuje „fałszywą głuchotę”,
nie akceptuje zmian,
wykazuje brak fantazji przy zabawie,
opór przy nauczaniu,
nadmierne zainteresowanie jakimś przedmiotem,
„kręci przedmiotami”.{/jb_greenbox}
Mają prawo do zachowania swojej odmienności
Dr Anna Prokopiak zaznaczała, że nie da się pracować z człowiekiem, którego się nie rozumie i którego się boi. – Nie można też myśleć, że się kogoś „naprawi”. W dalszym ciągu mamy do czynienia z „naprawą człowieka” według wzorca i oczekiwań pełnosprawności. Oni mają prawo do zachowania swojej odmienności. Osoby z autyzmem potrzebują innych osób, które wytłumaczą im relacje społeczne. Często mają one możliwości poznawcze, intelektualne na znacznie wyższym poziomie, niż społeczne. Trzeba pracować nad relacjami społecznymi. Osoby z autyzmem są „w połowie drogi” Nie wszystko potrafią zrozumieć. Nie można mówić do nich metaforami – mówiła prelegentka. Prezes Fundacji Alpha podkreśliła, że bardzo ważne jest wczesne zdiagnozowanie autyzmu oraz udzielenie wsparcia dziecku i rodzicom. Dzięki temu możliwy jest lepszy rozwój dziecka. – Autyzm uda się oswoić. Wymaga to jednak ogromnego wkładu pracy, sił i wsparcia! – przekonywała dr Prokopiuk.
Ważne elementy pracy z dzieckiem autystycznym
W trakcie seminarium wystąpiła również Monika Foryś. Pedagog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Garwolinie zapoznała uczestników konferencji z celami oraz podstawami terapii behawioralnej w pracy z dzieckiem z autyzmem. Monika Foryś informowała, że w pracy z dzieckiem autystycznym bardzo ważna jest m.in. : stałość i przewidywalność (np. plan dnia, czas trwania aktywności), komfort sensoryczny (odpowiednie miejsce w sali), kontrolowany sposób mówienia (jasne, krótkie zwroty, zadawanie pytań zamkniętych), uczenie i wspieranie w samodzielnej pracy, wspieranie dziecka w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami, czysta i precyzyjna komunikacja. Przerwy między prelekcjami uatrakcyjniły występy podopiecznych Fundacji Autyzmowcy: Konrada Michalczyka, który zaprezentował swoje umiejętności wokalne i Jakuba Nagadowskiego, który podjął się trudnej sztuki recytacji. O swoich codziennych doświadczeniach opowiedziały mamy dzieci autystycznych: Agnieszka Nagadowska oraz Monika Dana. Spotkanie wzbogaciła dyskusja panelowa z udziałem prelegentów, organizatorów, nauczycieli, pedagogów i rodziców.
– Trzeba z tymi informacjami dotrzeć do szkół i instytucji powiatu. Stale będziemy współpracować, wykorzystywać siły i środki, aby umożliwić funkcjonowanie dzieci z autyzmem w naszym wspólnym środowisku – zapewniał starosta Marek Chciałowski. Włodarz powiatu podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w zorganizowanie seminarium i życzył realizacji wypracowanych wniosków.
(ur) 2013-05-29 06:16:50
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie