Reklama

Odczarowywali i oswajali słowo autyzm

Sala konferencyjna Urzędu Gminy w Garwolinie pękała w poniedziałek w szwach. W jednym miejscu zgromadzili się terapeuci, nauczyciele, pedagodzy i rodzice dzieci autystycznych. Wszystko po to, aby słowo autyzm nie było takie obce, a osoby dotknięte tą dysfunkcją nie były postrzegane przez pryzmat krzywdzących stereotypów.

 

Uczestników seminarium „ Dziecko autystyczne w szkole i w domu” powitała dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Garwolinie Grażyna Witak-Wcisło. – To Wasza obecność świadczy o tym, że chcecie dowiedzieć się więcej o tej dysfunkcji, pracy z dziećmi autystycznymi. Takie spotkanie odbywa się po raz pierwszy, ale mam nadzieję, że nie ostatni – mówiła dyrektor PODN. Grażyna Witak-Wcisło zaznaczyła, że seminarium udało się zorganizować dzięki współpracy kilku podmiotów: PODN w Garwolinie, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Garwolinie, Prywatnego Centrum Pomocy Psychologicznej „Synthesis” w Garwolinie oraz garwolińskiej Fundacji Autyzmowcy. Honorowy patronat nad konferencją roztoczył starosta powiatu garwolińskiego Marek Chciałowski. Spotkanie poprowadziła Anna Laskowska z „Synthesis”, która podkreśliła, że seminarium jest wyjątkowe również z powodu występu dzieci dotkniętych autyzmem.

 

Jeśli ktoś myśli, że jest mało osób z autyzmem, to się myli

Seminarium rozpoczęła dr Anna Prokopiak – założyciel i prezes Fundacji Alpha w Lublinie. Prelegentka przedstawiła statystyki, najważniejsze elementy edukacji i terapii dzieci autystycznych oraz opowiedziała o diagnozowaniu autyzmu. – Jeśli ktoś myśli, że jest mało osób z autyzmem, to się myli – przekonywała dr Prokopiak. Prezes Fundacji Alpha informowała, że autyzm powoduje zmiany w mózgu, a jego przyczyn nie znają najwięksi naukowcy. Dr Prokopiak przekonywała, że na postawienie diagnozy autyzmu pozwala zaobserwowanie całego zespołu objawów.

 

{jb_greenbox} W ten sposób można rozpoznać autyzm .
Dziecko:
odrzuca kontakt cielesny,
jest obojętne w stosunku do innych,
pokazuje potrzeby za pomocą gestów,
nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
nie bawi się z innymi dziećmi,
wykazuje wzmożoną aktywność,
nie pokazuje obawy przed niebezpieczeństwem,
śmieje się i chichocze bez powodu,
wykazuje „fałszywą głuchotę”,
nie akceptuje zmian,
wykazuje brak fantazji przy zabawie,
opór przy nauczaniu,
nadmierne zainteresowanie jakimś przedmiotem,
„kręci przedmiotami”.{/jb_greenbox}

 

Mają prawo do zachowania swojej odmienności

Dr Anna Prokopiak zaznaczała, że nie da się pracować z człowiekiem, którego się nie rozumie i którego się boi. – Nie można też myśleć, że się kogoś „naprawi”. W dalszym ciągu mamy do czynienia z „naprawą człowieka” według wzorca i oczekiwań pełnosprawności. Oni mają prawo do zachowania swojej odmienności. Osoby z autyzmem potrzebują innych osób, które wytłumaczą im relacje społeczne. Często mają one możliwości poznawcze, intelektualne na znacznie wyższym poziomie, niż społeczne. Trzeba pracować nad relacjami społecznymi. Osoby z autyzmem są „w połowie drogi” Nie wszystko potrafią zrozumieć. Nie można mówić do nich metaforami – mówiła prelegentka. Prezes Fundacji Alpha podkreśliła, że bardzo ważne jest wczesne zdiagnozowanie autyzmu oraz udzielenie wsparcia dziecku i rodzicom. Dzięki temu możliwy jest lepszy rozwój dziecka. – Autyzm uda się oswoić. Wymaga to jednak ogromnego wkładu pracy, sił i wsparcia! – przekonywała dr Prokopiuk.

 

Ważne elementy pracy z dzieckiem autystycznym

W trakcie seminarium wystąpiła również Monika Foryś. Pedagog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Garwolinie zapoznała uczestników konferencji z celami oraz podstawami terapii behawioralnej w pracy z dzieckiem z autyzmem. Monika Foryś informowała, że w pracy z dzieckiem autystycznym bardzo ważna jest m.in. : stałość i przewidywalność (np. plan dnia, czas trwania aktywności), komfort sensoryczny (odpowiednie miejsce w sali), kontrolowany sposób mówienia (jasne, krótkie zwroty, zadawanie pytań zamkniętych), uczenie i wspieranie w samodzielnej pracy, wspieranie dziecka w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami, czysta i precyzyjna komunikacja. Przerwy między prelekcjami uatrakcyjniły występy podopiecznych Fundacji Autyzmowcy: Konrada Michalczyka, który zaprezentował swoje umiejętności wokalne i Jakuba Nagadowskiego, który podjął się trudnej sztuki recytacji. O swoich codziennych doświadczeniach opowiedziały mamy dzieci autystycznych: Agnieszka Nagadowska oraz Monika Dana. Spotkanie wzbogaciła dyskusja panelowa z udziałem prelegentów, organizatorów, nauczycieli, pedagogów i rodziców.

 

– Trzeba z tymi informacjami dotrzeć do szkół i instytucji powiatu. Stale będziemy współpracować, wykorzystywać siły i środki, aby umożliwić funkcjonowanie dzieci z autyzmem w naszym wspólnym środowisku – zapewniał starosta Marek Chciałowski. Włodarz powiatu podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w zorganizowanie seminarium i życzył realizacji wypracowanych wniosków.

 

(ur) 2013-05-29 06:16:50

Aplikacja egarwolin.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo eGarwolin.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do