Reklama

Spór o "drogi niczyje" zażegnany? Samorządowcy w GDDKiA

Z każdym powrotem śniegu i mrozu powraca temat śliskości na drogach lokalnych i technicznych, biegnących wzdłuż drogi ekspresowej S17. Gdy padało pytanie, kto powinien o nie zadbać i je posypać, okazywało się, że to "drogi niczyje". GDDKiA twierdziła, że ten obowiązek spoczywa na samorządach lokalnych, a samorządy, że to zadanie Generalnej Dyrekcji. Czy ten spór został zażegnany?

W piątek, 28 stycznia, w warszawskim oddziale GDDKiA odbyło się spotkanie samorządowców z powiatu garwolińskiego, przez których tereny przebiega droga S17. W spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy posła na Sejm RP Grzegorza Woźniaka wzięli udział burmistrz miasta i gminy Pilawa Albina Łubian, wójt gminy Garwolin Marcin Kołodziejczyk, wójt gminy Sobolew Maciej Błachnio, wójt gminy Górzno Waldemar Sabak oraz wójt gminy Trojanów Stanisław Kostyra. Nasi samorządowcy spotkali się z kierownictwem GDDKiA – dyrektorem Jarosławem Wąsowskim i zastępcą dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami Leszkiem Sekulskim.

Drogi bez zarządcy?

– Celem spotkania było wypracowanie porozumienia, dotyczącego przejęcia od GDDKiA przez samorządy dróg lokalnych i technicznych biegnących wzdłuż nowej drogi ekspresowej. W ostatnich tygodniach wystąpiło wiele zgłoszeń mieszkańców, którzy mieli problemy z poruszaniem się po wyżej wymienionych drogach, nieodśnieżonych, pokrytych lodem oraz źle odwodnionych np. w okolicach wiaduktu kolejowego w Trąbkach. Po wielu rozmowach okazało się ,że drogi nie posiadają zarządcy. Od kilku miesięcy trwa spór dotyczący przejęcia tych dróg – zaznacza poseł Grzegorz Woźniak. 

Rzeczywiście, gdy zapytaliśmy w GDDKiA o zwalczanie śliskości na tych drogach, dowiedzieliśmy się, że to obowiązek samorządów lokalnych. – Nowe odcinki dróg leżące w ciągu innych dróg publicznych, które powstały w ramach realizacji S17 nie posiadają klasy oraz parametrów technicznych przewidzianych dla dróg krajowych, w związku z tym nie podlegają utrzymaniu przez GDDKiA. Zgodnie z obowiązującymi przepisami drogi te nie są i nie mogą być zaliczone do kategorii dróg krajowych. Są to drogi lokalne wybudowane w celu uzupełnienia sieci dróg gminnych oraz zapewnienia obsługi komunikacyjnej przyległych terenów inwestycyjnych. Z chwilą oddania do użytkowania drogi te zaliczone zostały do innych kategorii niż drogi krajowe na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, gdzie podano cyt.: „Nowo wybudowany odcinek drogi zostaje zaliczony do kategorii drogi w której ciągu leży.” W związku z powyższym do poszczególnych gmin, na terenie których znajdują się te drogi, jako właściwego zarządcy tych dróg należy m.in. zapewnienie ich utrzymania w okresie zimowym jak i letnim – informowała z końcem ubiegłego roku Małgorzata Tarnowska z GDDKiA. Samorządowcy byli odmiennego zdania, podkreślając, że nie było przejęcia dróg przez ich samorządy. Tymczasem, kierowcy mieli dość "spychologii" i zastanawiali się, czy musi dojść do tragedii, żeby ktoś w końcu zajął się zimowym utrzymaniem tych dróg.

Dyskusja była trudna

– Na spotkaniu poruszyliśmy wszystkie sprawy, stanowiące problemy dla naszych mieszkańców, związane z drogą ekspresową Warszawa - Lublin, które były zgłaszane na etapie realizacji zadania, a które niestety nie zostały wzięte po uwagę: drogi serwisowe - ich szerokość, brak odwodnienia Czarnej Drogi przy drodze ekspresowej, stan dróg na przejściach dla zwierząt, brak wiat przystankowych oraz sprawa nie wybudowanego chodnika w Żelaznej na kolonii Gocław - niestety, nie dowiedziałam się niczego pozytywnego – przyznaje burmistrz Albina Łubian. 

Podstawową kwestią jednak był temat utrzymania dróg przy S17 i kłopoty, jakich doświadczyli mieszkańcy w momencie ich oblodzenia. – Wspólnie z wójtami podkreśliliśmy, że droga jest własnością i w zarządzie Generalnej Dyrekcji i to na nich ciąży obowiązek ich utrzymania, zarówno w okresie letnim, jak i zimowym, tym bardziej, ze w Lubelskim dokładnie tak się dzieje – podkreśla włodarz Pilawy.

Wójt gminy Garwolin Marcin Kołodziejczyk podkreślił, że nikt od inwestora nie uzgodnił tych kwestii z samorządowcami. Włodarz poruszył również sprawę skrzyżowania z Czarną Drogą, która leży na gruntach gminy Garwolin. – Dyskusja była trudna. Ostatecznie GDDKiA zobowiązała się do utrzymania dróg serwisowych w tym roku, natomiast przedstawi gminom propozycje rozwiązania tego problemu. Należy podkreślić, ze wszystkie wiadukty i mosty nad droga ekspresowa, są i zawsze będą w utrzymaniu zarządcy drogi, tj Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – stwierdza Albina Łubian.

 

oprac. ur
Zdj. Poseł na Sejm RP Grzegorz Woźniak

Aplikacja egarwolin.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo eGarwolin.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do