
Zespół Szkół Rolniczych w Miętnem kształci umiejętności uczniów przydatne na wyższym etapie kształcenia, co potwierdziła niedawno przeprowadzona wizytacja w ramach „ewaluacji zewnętrznej” szkoły. W skali od A do E, Zespół Szkół Rolniczych zapracował na B. Jest to ocena, która charakteryzuje się wysokim stopniem wypełniania wymagań. Poziom B jest marzeniem wielu szkół w kraju.
„ Ewaluacja zewnętrzna” to nic innego jak realizacja nadzoru pedagogicznego przez kuratoryjnych wizytatorów. Charakteryzuje się uporządkowaną metodologią i doborem odpowiednich narzędzi badawczych. Podczas kontroli wizytatorzy określają tzw. obszary badawcze, prowadząc obserwacje, ankiety z nauczycielami, uczniami, rodzicami i partnerami współpracującymi ze szkołą oraz z dyrekcją i organem prowadzącym. Ponadto wizytatorzy rozmawiają z uczniami, nauczycielami i zespołami klasowymi. Do tego dochodzi analiza wyników nauczania.
Ewaluacja odbiciem tego, co dzieje się w szkole
Jak podkreśla dyrektor Zespołu Szkół Rolniczych w Miętnem Zdzisław Majewski, obraz szkoły w ewaluacji nie może być zmanipulowany. – Znam malkontentów, a raczej szukających usprawiedliwień dla ewentualnych wpadek, którzy twierdzą, że ewaluacja nic nie wnosi do życia szkoły, a obraz placówki nie musi przystawać z rzeczywistością. Ja mam swoje zdanie i po ewaluacji zewnętrznej przeżytej w mojej szkole twierdzę, iż wiele można opowiadać dobrego i złego o danej szkole, ale z obrazem, który nakreślą wizytatorzy, nie da się dyskutować i należy przyjąć, że jest on odbiciem tego, co w szkole się dzieje – wyjaśnia dyrektor.
Dobra atmosfera i współpraca z nauczycielami
Z danych, które pochodzą z raportu poewaluacyjnego, wynika, że wszystkie zajęcia w szkole są dostosowane do potrzeb oraz możliwości uczniów i są prowadzone w sposób interesujący i stwarzają możliwość rozwoju zainteresowań. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętności uczenia się, pracy w zespołach i myślenia problemowego, które wymagają stosowania wiedzy zdobytej na lekcjach. To, na co zwraca się uwagę, to podmiotowe traktowanie ucznia z zachowaniem relacji wzajemnego szacunku. Fakt ten jest podstawą dobrej atmosfery, która panuje w szkole. Taki pogląd wyrazili również rodzice uczniów szkoły w Miętnem, podkreślając bardzo dobrą współpracę z nauczycielami, widząc w nich szczególnie pomoc w rozwiązywaniu trudnych problemów. Wizytatorzy podkreślali, że informowanie uczniów o postępach w nauce oraz ocenianie pomaga im uczyć się i planować indywidualny rozwój. Nauczyciele przestrzegają zasad oceniania, uzasadniają wszystkie lub większość stopni. Rodzice są zdania, że ocenianie zachęca ich dzieci do uczenia się.
Wzrostu efektywności kształcenia w ZSR Miętne
W ocenie dyrekcji konsekwentne wdrażanie i monitorowanie działań, wynikających z wniosków z przeprowadzanych diagnoz na wejściu z poprzedniego etapu edukacyjnego, analiz wyników egzaminów zewnętrznych oraz monitorowanie bieżących osiągnięć uczniów, przyczyniły się do wzrostu efektywności kształcenia oraz do odnoszenia sukcesów edukacyjnych przez uczniów np. w konkursach, olimpiadach. Znaczące sukcesy to: 100% zdawalności uczniów w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa, laureaci w eliminacjach centralnych Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych (w roku 2013 - blok „mechanizacja rolnictwa” - 2 laureatów (4 i 7 miejsce), blok „żywienie człowieka i gospodarstwa domowego” - 1 laureat; w roku 2012 - blok „mechanizacja rolnictwa” - 1 laureat; blok „żywienie człowieka i gospodarstwa domowego” - 1 laureat, blok „agrobiznes” - 1 laureat; w roku 2011 - blok „mechanizacja rolnictwa” - 1 laureat ; blok „żywienie człowieka i gospodarstwa domowego” - 1 laureat; blok „agrobiznes” - 1 laureat). Oprócz tego uczniowie kształcący się w zawodzie technik pojazdów samochodowych w latach 2011-2013 zajmowali czołowe miejsca w eliminacjach okręgowych Ogólnopolskiego Młodzieżowego Turnieju Motoryzacyjnego.
{jb_greenbox}– Wyniki analizy osiągnięć uczniów, w tym osób, które ukończyły dany etap edukacyjny, potwierdzają skuteczność podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych. Wdrożone wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć uczniów przyczyniają się do osiągania różnorodnych sukcesów edukacyjnych i wzrostu wyników z egzaminów zewnętrznych – podsumowują wizytatorzy.{/jb_greenbox}
EWD wskaźnikiem dla rodziców i uczniów
Postępy uczniów w danej szkole, czyli co dzieje się z tymi, którzy uczą się i jak pracują ci, którzy uczą w sposób poprawny, określa metoda edukacyjnej wartości dodanej, czyli tzw. EWD. By można ją zastosować, potrzebne są wyniki przynajmniej dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych: na początku nauki w danej szkole i na jej zakończenie. W przypadku szkół ponadgimnazjalnych stanem wyjściowym są wyniki gimnazjalne oraz analiza potencjału młodzieży podejmującej dalsze kształcenie. Na podstawie wyników ogólnopolskich określa się tzw. prognozę na wyjściu, czyli w uproszczeniu ukończenie szkoły i zdanie matury. To jest minimum do realizacji przez dana szkołę. Metoda edukacyjnej wartości dodanej dostarcza wskaźników, które mogą być przydatne dla rodziców i uczniów przy wyborze szkoły.
– Chciałbym podziękować wszystkim, tym którzy przyczynili się do uzyskania tak wysokiej oceny, jaką jest ocena B oraz usilnie pracują na dobry wizerunek Zespołu Szkół Rolniczych w Miętnem. A gimnazjalistów zapraszam do podjęcia nauki w mojej szkole – puentuje dyrektor Zdzisław Majewski.
Materiały prasowe
(oprac. EB) 2014-05-06 11:56:06
Fot. Archiwum eGarwolin.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Tak, biorąc pod uwagę potencjał uczniów, wypadły bardzo dobrze. :lol:
Szczególnie dobrze wypadły egzaminy maturalne :sad: :sad: :sad: