Reklama

Znowu awaria rogatek!

Kierowcy skarżą się na częste awarie rogatek, przez które muszą stać w korkach przed przejazdami drogowo-kolejowymi. Ostatnie zgłoszenia dotyczyły m.in. Łaskarzewa. Miasto i PKP PLK wyjaśniają, z czego wynikają awarie, co się dzieje, kiedy samochód wjedzie pod zamykającą się rogatkę i co zrobić, gdy pojazd utknie na przejeździe.

Kierowcy w popularnej grupie na Facebooku "Gdzie suszą miśki w Garwolińskim" nie przebierają w słowach. Ich irytacja, wynikająca z coraz częstszych awarii rogatek na przejazdach kolejowych w powiecie sięga zenitu. Do sytuacji ustosunkowuje się Urząd Miasta Łaskarzewa, gdzie ostatnio były zgłaszane awarie i  PKP PLK S. A.

Narosło wiele mitów

− W związku z częstymi "awariami" rogatek na przejeździe kolejowym w Łaskarzewie, PKP wyjaśnia zasady działania przejazdu drogowo-kolejowego. Każde wjechanie samochodu pod zamykającą się rogatkę (opadnięcie rogatki na pojazd) powoduje tzw. usterkę kategorii pierwszej wymagającą interwencji personelu utrzymania w kontenerze na przejeździe. Powoduje to długotrwałe często zamknięcie przejazdu dla ruchu kołowego – podkreślają przedstawiciele Urzędu Miasta Łaskarzewa. 

PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. zaznaczają, że wokół zasady działania przejazdu kategorii B narosło wiele mitów wynikających z niezrozumienia zasady jego działania, dlatego spółka postanowiła to wyjaśnić. I tak, istnieją cztery rodzaje przejazdów kolejowo-drogowych zlokalizowanych na drogach publicznych. Dzielą się one na kategorie od A do D. Przejazd w mieście Łaskarzew jest zakwalifikowany do kategorii B.

Przejazd kolejowo-drogowy kategorii B jest wyposażony w półrogatki, które mogą zamykać tylko prawy pas ruchu lub całą szerokość jezdni. Zamykanie i otwieranie drogi dla pojazdów i pieszych odbywa się w pełni automatycznie. Pociąg zbliżając się do przejazdu mija czujnik włączający, który uruchamia cykl zamykania przejazdu dla ruchu kołowego i pieszego. Najpierw włączają się sygnalizatory świetlne (naprzemiennie migające czerwone światło) i dźwiękowe, które zabraniają wjazdu na przejazd. Następnie, po 13 sekundach zamykają się rogatki. Po minimum 7 sekundach od zamknięcia przez rogatki drogi, na przejeździe może pojawić się pociąg. Po minięciu przejazdu pociąg najeżdża na czujnik wyłączający, po czym rogatki zaczynają się otwierać, natomiast sygnalizacja świetlna nadal jest włączona do czasu osiągnięcia przez drągi rogatkowe położenia pionowego.

Wjazd na przejazd jest dozwolony tylko i wyłącznie po wygaśnięciu sygnalizatorów drogowych! Wynika to z faktu, że w tym samym czasie pociąg jadący po drugim torze może uruchomić ponownie cykl zamknięcia przejazdu (w tym przypadku rogatki zamykają się natychmiast bez wstępnego ostrzegania). Pod żadnym pozorem nie można wjechać na przejazd dopóki sygnalizacja świetlna jest włączona, nawet jeśli rogatki są już otwarte!

Ponadto w systemie tym każde wjechanie samochodu pod zamykającą się rogatkę (opadnięcie rogatki na pojazd) powoduje tzw. usterkę kategorii pierwszej wymagającą interwencji personelu utrzymania w kontenerze na przejeździe. Powoduje to długotrwałe często zamknięcie przejazdu dla ruchu kołowego.

 

Dróżnik nie zapomniał otworzyć rogatki

− Znając już zasadę działania przejazdu kategorii B wiemy, że jeśli przejazd jest zamknięty zbyt długo to nie dlatego, że dróżnik zapomniał otworzyć rogatki. Wynika to z faktu, że np. nadjeżdża kolejny pociąg, który uruchomił już kolejny cykl zamykania przejazdu lub z powodu usterki kategorii pierwszej spowodowanej niewłaściwym zachowaniem się użytkownika drogi. Oczywiście, jak w każdym urządzeniu może też wystąpić usterka samoistnie − podkreślają przedstawiciele PKP PLK. 

− Dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych tak właśnie został zaprojektowany system samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Dlatego też jeśli znajdziemy się sytuacji, gdy nasz samochód utknie między rogatkami to należy natychmiast je wyłamać i opuścić przejazd. Próba powiadomienia kogokolwiek w celu podniesienia rogatek nic nie da. Jeżeli natomiast nasz samochód zostanie unieruchomiony na przejeździe (zgaśnie) to kierowca i współpasażerowie powinni jak najszybciej opuścić pojazd i powiadomić odpowiednie służby korzystając z numerów telefonów podanych na żółtej naklejce − instruują Polskie Linie Kolejowe.

Szczegółowe działania opisuje poniższa grafika.

 

Czytaj także: "Skończy się to tragedią" – Kierowcy omijają rogatki

 

UM Łaskarzew, oprac. ur
Zdj. główne: Czytelnik Kuba, grafika:  PKP Polskie Linie Kolejowe S. A.

Aplikacja egarwolin.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo eGarwolin.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do