
Kierowca zatrzymany za przekroczenie prędkości odmawia przyjęcia mandatu. Po skierowaniu wniosku do sądu o ukaranie i kilku rozprawach, kierowca zostaje uniewinniony. Jak twierdzi, dzieje się tak za sprawą miernika prędkości Iskra i videorejstratora PolCam, które znajdowały się w policyjnej Alfie Romeo. Wydział Ruchu Drogowego KWP zs. w Radomiu zapewnia jednak, że wszystkie urządzenia używane przez Policję do kontroli prędkości pojazdów działają zgodnie z prawem, mandaty, wystawiane za przekroczenie prędkości na ich podstawie są ważne, a wyroki wydawane przez sądy wiążą tylko w danej sprawie.
Historia kierowcy, który został zatrzymany przez patrol policji sięga roku 2011. W sierpniu tegoż roku mężczyzna podróżujący ul. Lubelską został zatrzymany za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o 34km/h. Policjant, po pomiarze prędkości przy użyciu miernika Iskra 1 połączonego z wideorejestratorem PolCam, zaproponował kierowcy mandat, lecz ten odmówił przyjęcia go. W następstwie tego został sporządzony wniosek do miejscowego sądu o ukaranie kierowcy. Po kilku rozprawach, podczas których posiłkowano się pismami z Okręgowego Urzędu Miar oraz Głównego Urzędu Miar, które wskazywały na brak zapisów o możliwości współpracy wcześniej wspomnianych urządzeń, kierowca został uniewinniony.
Sąd uniewinni ponownie?
Mężczyzna podkreśla, że w tym roku sytuacja z zatrzymaniem powtórzyła się. Kierowca spodziewa się podobnego obrotu sprawy: wniosku o ukaranie, sądowych rozpraw, a następnie uniewinnienia. Czy tak będzie na pewno? Czy osoby, które zostały „przyłapane” na przekraczaniu prędkości, przy użyciu urządzeń zamontowanych w policyjnej alfie, mogą odmawiać przyjmowania mandatu w nadziei na uniewinnienie przez sąd? O sprawę, która według niektórych kierowców przeradza się w precedens, zapytaliśmy Komendę Wojewódzką Policji z siedzibą w Radomiu.
Iskra – 1 i PolCam posiadają zatwierdzenia
Wydział Ruchu Drogowego KWP zs. w Radomiu informuje, że radarowy miernik prędkości Iskra – 1 posiada zatwierdzenie typu nr ZT 150/2006 z dnia 22.06.2006 r., zmienione decyzją ZZT 6/2012, ważne do 22.06.2016 r.(zatwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar). Prędkościomierz kontrolny PolCam model PC 2006 (zwany potocznie videorejestratorem) posiada zatwierdzenie typu nr ZT 45/2006 z dnia 01.03.2006 r., zmienione decyzją ZZT 46/2006, ważne do 01.03.2016 r. (zatwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar).
Reasumując, KWP podkreśla, ze wszystkie urządzenia używane przez Policję do kontroli prędkości pojazdów w ruchu drogowym posiadają aktualne świadectwa legalizacji, co oznacza spełnienie wszystkich formalności wynikających z obowiązków ustawowych, leżących po stronie użytkownika przyrządów podlegających prawnej kontroli metrologicznej.
Mandaty są ważne. Nie ma precedensu
– Mandaty, wystawiane kierującym za przekroczenie prędkości na podstawie przyrządów pomiarowych są ważne i nie ma żadnych podstaw prawnych aby ich ważność kwestionować. Mandat nieważny jest w przypadku jeżeli nałożony został za czyn nie będący wykroczeniem, na osobę, która nie popełniła wykroczenia oraz jeżeli nie został pokwitowany z chwilą jego odbioru przez ukaranego. Nie można mówić o nieważności mandatu, jeżeli został nałożony za czyn będący wykroczeniem, polegający na przekroczeniu prędkości, stwierdzonej przyrządem pomiarowym, posiadającym ważne świadectwo legalizacji, wydane przez odpowiedni organ administracji miar. Podkreślić należy, iż wyroki wydawane przez sądy nie mają charakteru powszechnie obowiązującego i wiążą tylko w danej sprawie. Prawo precedensu jest obce prawu polskiemu – zapewnia Wydział Ruchu Drogowego KWP.
Czytaj dalej>>>
Załoga Alfa Romeo może mierzyć prędkość na dwa sposoby
W oświadczeniu KWP do prasy czytamy również, że obydwa urządzenia dokonują niezależnie od siebie pomiaru prędkości i funkcjonariusze (załoga pojazdów Alfa Romeo), w zależności od sytuacji, mają do wyboru dokonywanie pomiaru prędkości w sposób pośredni (za pomocą prędkościomierza) lub bezpośredni (za pomocą radarowego miernika prędkości). W celu umożliwienia dokumentowania w formie zapisów video przekroczeń prędkości, stwierdzonych podczas kontroli za pomocą radarowego miernika prędkości w samochodzie Alfa Romeo, istnieje techniczna możliwość połączenia ww. urządzeń pomiarowych za pomocą przewodu komunikacyjnego, który w każdej chwili można odłączyć. Do połączenia przyrządów wykorzystuje się jedynie istniejące w przyrządach fabryczne złącza bez dokonywania w nich żadnych zmian (w przyrządzie Iskra – 1 jest to złącze X2, natomiast w przyrządzie PolCam PC 2006 port COM2). W wyniku powyższego połączenia na ekranie monitora prędkościomierza kontrolnego PolCam model PC 2006 oraz na twardym dysku w treści obrazu przekazywanego przez kamerę, powstaje możliwość utrwalania wartości pomiarów prędkości radarowym miernikiem prędkości Iskra – 1, która jest również wyświetlana na wyświetlaczu radarowego miernika prędkości. Połączenie ww. przyrządów pomiarowych jako osobne urządzenia, bez dokonywania jakichkolwiek zmian w przyrządach, za pomocą przewodu komunikacyjnego, w celu wyświetlenia na monitorze prędkościomierza kontrolnego wskazań pomiarów prędkości, dokonywanych przez radarowy miernik prędkości nie narusza obowiązującego prawa metrologicznego i nie ma wpływu na wyniki pomiarów.
Ponadto, podkreślić należy, iż w zatwierdzeniu typu ZT 45/2006 i decyzji zmieniającej ZZT 46/2006 nie ma zapisów dotyczących zastrzeżeń i innych zakazów zabraniających współpracę prędkościomierza kontrolnego PolCom PC 2006 z dodatkowymi urządzeniami, jak również zapisów zabraniających połączenia tego urządzenia przy wykorzystaniu istniejących już złącz z innym urządzeniem, w celu wyświetlania na jego monitorze wskazań pomiarów prędkości.
{jb_greenbox}Zagadnienie w zakresie kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych reguluje ustawa z dnia 11.05.2001 r. Prawo o miarach (Dz.U. tj. z 2004 r. nr 243, poz. 2441 ze zm. zwana dalej ustawą o miarach) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze a w szczególności:
1. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 09.11.2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2007 r. nr 225, poz. 1663 ze zm. zwane dalej Rozporządzeniem z 09.11.2007 r.),
2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27.12.2007 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli (Dz.U. z 2008 r. nr 3, poz. 13 ze zm. zwane dalej Rozporządzeniem z dnia 27.12.2007 r.)
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 07.01.2008 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2008 r. nr 5 poz. 29 ze zm. zwane dalej Rozporządzeniem z dnia 07.01.2008 r.)
Zgodnie z § 1 Rozporządzenia z dnia 27.12.2007 r. prawnej kontroli metrologicznej obejmującej zatwierdzenia typu i legalizację pierwotną oraz legalizację ponowną podlegają przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym (radarowe, laserowe oraz prędkościomierze kontrolne). Zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego jest wydawane na podstawie przeprowadzonego badania typu, przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu. Legalizację pierwotną wykonuje się przed wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub użytkowania natomiast legalizacje ponowną wykonuje się w związku z upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej lub poprzedniej legalizacji ponownej a także w związku ze zmianą miejsca zainstalowania lub naprawy. Okres ważności zatwierdzenia typu przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym wynosi 10 lat a okres ważności legalizacji pierwotnej i ponownej wynosi 13 miesięcy.
Zgodnie z dyspozycją art. 8a ustawy prawo o miarach, przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania oraz użytkowane tylko wówczas, jeżeli posiadają odpowiednio ważną decyzję zatwierdzenia typu lub ważną legalizację.{/jb_greenbox}
Informacja od akapitu Iskra – 1 i PolCam posiadają zatwierdzenia została opracowana przez Wydział Ruchu Drogowego KWP zs. w Radomiu.
(ur) 2013-07-30 16:36:37
Fot. główne: Archiwum eGarwolin.pl,
w artykule: sxc.hu
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
[quote name="czepiec"]Miałbym kilka pytań do cwaniaczków w mundurkach... Zadam je jednak w sądzie przy najbliższej okazji a o wynikach poinformuję. Oczywiście świadom jestem bezprawia panującego w instytucjach państwowych jak i dowolności interpretacji przepisów i nawet paragrafów, aby tylko dziura budżetowa miała szansę stać się mniejszą. Polska to żałosny kraj...[/quote]nie powinien Pan tak pisać, ostatecznie sąd to nie instytucja tworząca prawo tym zajmują się sejm/ustawa i minister/akt wykonawczy/ rozporządzenie. I jak wynika z powyższych przykładów sąd już uniewinniał w co najmniej dwóch przypadkach. Co do policji.... robią chłopaki co mogą żeby zarobić na swoje pensje i podnieść statystyki i tu się zgadzam - Polska to żałosny kraj
państwo w państwie. Drzewiecki miał i ma racje ; "Polska to dziki kraj"
poco im samochody nowe smerfom wystarczy do szczęścia polonez lub maluch a lepiej straże ochotnicze dofinasowali
jeszcze tylko jedno wpiszcie w wyszukiwarke ,,superwizjer fatalne fotoradary "" wyjasnione jak potrzeba oraz wyrok sądy w sierpcu dotyczący radarów iskra.
Odpowiedz KWP radom moge skomentowac tylko tak a swistak siedzi i zawija .....radary z ukrainy sąd w sierpcu to rozstrzygnał biegły potwierdzil po co dalej rżnąć głupa i udawać że wszystko jest ok teraz tylko proszę wrzucić zdjęcia dokumentów z gum i katowic żeby czytelnicy mogli się odnieść do prawdomowności policji . Dobrze wie policja że uznanie za nielegalne tych radarów pociąga odpowiedzialność za poslugiwanie sie nielegalnym sprzetem a to z koleji odpowiedzialnośc policjantow i i ch ukaranie , to z koleji wykluczenie ze służby . Dlatego bedą szli w zaparte do końca .
decyzje zatwierdzenia typu obu przyrządow nic nie mówią o ich możliwości współpracy polecam stronę ,,damskomęsko;;wszystko szczegółowo opisane . sąd w sierpcu niedawno uznał nielegalnosć radarow w 102 alfach wszystkie z literą d na końcu . m oze KWP w radomiu powie o kulisach dopuszczenia do użytku alf . Komisja odbierająca alfy miała właśnie zastrzeżenia do decyzji zt wiec co zrobiono ? sprawę zalatwiono po polsku odwołano komisje i powolano inną , znaczy taką która bez szemrania wszystko podpisała. Może tez KWP odpowie w jaki sposob iskra identyfikuje pojazd mierzony . Rozporządzenie tego wymaga a iskra nie potrafi wskazać co zmierzyla więc jakim cudem otrzymala zt .Odpowiadam ;dzięki poswiadczeniu nieprawdy a to oznacza że zgodnie z ogolnymi zasadami prawa wszystkier legalizacje tracą moc prawną . Jeszcze KWP CHCE DYSKUTOWAC to zapraszam.
Miałbym kilka pytań do cwaniaczków w mundurkach... Zadam je jednak w sądzie przy najbliższej okazji a o wynikach poinformuję. Oczywiście świadom jestem bezprawia panującego w instytucjach państwowych jak i dowolności interpretacji przepisów i nawet paragrafów, aby tylko dziura budżetowa miała szansę stać się mniejszą. Polska to żałosny kraj...