
Jaki jest wspólny mianownik między Volkswagenem Golfem V, Fordem Focusem II i Oplem Astrą III? Pierwszą wspólną cechą jest ich cena, ponieważ wszystkie trzy są stosunkowo tanie. Wynika z tego również drugi fakt - duża popularność - dzięki niskiej cenie auta te są niewątpliwie bardzo często spotykane na naszych drogach.
Czy mają jeszcze jakieś podobieństwa, czy może różnią się diametralnie? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci z www.euautoczesci.pl.
Odmiany nadwoziowe - 3-drzwiowa, 5-drzwiowa, sedan (Jetta), kombi, minivan, kabriolet
Jako pierwszy z trójki opisywany będzie samochód pochodzący od naszych zachodnich sąsiadów, czyli VW Golf V. Wszystkie kompaktowe modele ze stajni VW kojarzone były z niezwykłą solidnością i niezawodnością. Czy tak też jest w przypadku Golfa 5. generacji?
Golf V wymiarami znacznie przebija swego poprzednika, dzięki czemu jest o wiele wygodniejszy. Na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie solidnego auta, tak samo jak poprzednie wcielenia Golfów. Jednak egzemplarze z początków produkcji zaczynają już mieć problemy z korozją, która szczególnie upodobała sobie podwozie, progi i przednie błotniki. Podczas oględzin auta warto zwrócić uwagę na drzwi, ponieważ mają nietypową konstrukcję - naprawy blacharskie można przeprowadzić demontując zewnętrzne panele. Zatem jakiekolwiek ślady demontażu na krawędziach, mogą sugerować o powypadkowych naprawach. Deska rozdzielcza Golfa V nie jest spektakularna, ale może się podobać. Jest natomiast dobrze czytelna i wykonana z niezłych materiałów.
Gama silników w Golfie 5. generacji nie jest zbytnio udana, bowiem w przypadku wersji benzynowych, godne uznania są właściwie tylko trzy jednostki. Pierwszy silnik to 1.6 8V 102 KM, który jest trwały i tani w naprawach (patrz też: Warsztat online Autodoc – naprawa na własną rękę). Pod uwagę wziąć można także 1.4 16V, ale w niczym nie jest lepszy niż 1.6. Z nowszych jednostek polecić można 1.4 TSI w wersji 122 KM, ponieważ mocniejsze egzemplarze wyposażone są w turbo oraz kompresor i są dość awaryjne. Jeżeli chodzi o diesle, tutaj także nie nie ma pola do popisu. Godnym polecenia jest 1.9 TDI PD, ale tylko do 2005 roku o kodzie BKC i BJB. Wersje z kodem BXE i BLS mogą generować niepotrzebne koszty serwisowe. Kontrowersyjnym wyborem może być też 2.0 TDI PD, ponieważ ich użytkownicy dość często skarżą się na problem pękających głowic.
Zawieszenie w Golfie V można uznać za udane - jest stosunkowo trwałe, dzięki czemu sprawdzi się na naszych drogach. Z przodu zamontowano układ McPherson, a z tyłu wytrzymałą konstrukcję wielowahaczową. W droższych odmianach pojawia się napęd na cztery koła, który także dobrze się spisuje w codziennej eksploatacji.
Odmiany nadwoziowe - 3-drzwiowa, 5-drzwiowa, sedan, kombi, twin top
Focus 2. Generacji to niezaprzeczalny hit na polskim rynku. Wynika to przede wszystkim z faktu, że okazał się autem stosunkowo solidnym. W dodatku można go kupić za niewielką cenę, taniej niż wcześniej opisywanego niemieckiego rywala. Ma to miejsce głównie za sprawą wysokiej podaży aut poflotowych. Kokpit w Focusie II został poprawiony względem poprzednika i zaprojektowany w dość nowoczesny sposób. Materiały w górnej części deski rozdzielczej są miękkie, ale plastik na konsoli środkowej jest podatny na wycieranie.
Silniki w drugiej odmianie Focusa zbierają wiele pozytywnych opinii. Do najbardziej bezawaryjnych należy benzynowy 1.6 16V 100 KM, któremu nie jest straszne przejechanie nawet 200 tys. km bez wycieków oleju. Jednak nie nadaje się do zasilania gazem. Mocniejsze jednostki benzynowe 1.8 16V i 2.0 16V także należą do udanych, ale trzeba się liczyć z większym spalaniem. W Focusie II montowano trzy jednostki wysokoprężne - 1.6 TDCi, 1.8 TDCi i 2.0 TDCi. Wszystkie z nich spisują się nienagannie. Pierwszy z nich to przede wszystkim bardzo niskie spalanie i dobra kultura pracy. W jednostce 1.8 TDCi do wad zaliczyć można kiepskie sprzęgło i delikatne wtryskiwacze, ale ma trwały układ korbowy, niezłe osiągi i nie zużywa dużo oleju napędowego. Najmocniejszy diesel, 2.0 TDCi jest dobrze oceniany pod każdym względem - dynamika, trwałość i wysoka kultura pracy.
Starszy model Focusa doceniany był między innymi za dobre zawieszenie. Czy następca także może się tym pochwalić. W Focusie II zawieszenie jest udoskonaleniem starszej konstrukcji - na przodzie zastosowano kolumny McPhersona, natomiast z tyłu oś wielowahaczową. Zestaw ten nie budzi większych zastrzeżeń na naszych drogach - nie zużywa się nadmiernie szybko. Trzeba jednak zwrócić uwagę na wahacze i połączenia śrubowe, którym zdarza się korozja.
Odmiany nadwoziowe - 3-drzwiowa (GTC), 5-drzwiowa, sedan, kombi, twin top
Kolejny z trójki popularnych aut kompaktowych na naszych drogach. Astra III doceniana jest za swoją wszechstronność, łatwość w zakupie oraz niewielkie koszty napraw. Można wręcz powiedzieć, że trudno znaleźć w niej jakieś większe wady. Auto mające już swoje lata, ale wciąż sprawdza się świetnie w codziennej eksploatacji.
W Astrze III nie trzeba się przesadnie obawiać korozji, bowiem nadwozie zostało dość dobrze zabezpieczone. Oczywiście można doszukać się rdzawych nalotów na karoserii, ale zazwyczaj są to niewielkie punkty, które nie sprawiają większych problemów. Na rynku znajduje się bardzo szeroka oferta części do napraw powypadkowych, co jest niewątpliwą zaletą w przypadku ewentualnych stłuczek. Deska rozdzielcza wykonana została z miękkich materiałów, czego nie można powiedzieć o konsoli centralnej. Warto poszukać modeli lepiej wyposażonych, w których pewne elementy kokpitu zostały lepiej wykonane.
Wśród jednostek silnikowych w Astrze III można wyróżnić kilka, które są godne polecenia. Pierwszy, dość uniwersalny silnik to benzynowy 1.4 16V 90 KM, który nie generuje dużych kosztów. Bardziej popularny jest mocniejszy 1.6 16V 105 lub 116 KM - te także są warte uwagi. Benzynowy 1.6 Turbo 180 KM również nie należy do awaryjnych jednostek i ma umiarkowane spalanie, ale jest rzadko spotykany w ogłoszeniach. Dla miłośników diesli Astra III także ma coś do zaoferowania. Najlepsze jednostki wysokoprężne to 1.9 CDTI, które dostępne są w różnych wariantach mocy. Wersje 100 i 120 KM mają ośmiozaworowe głowice, natomiast najmocniejsza, 150 KM - 16 zaworów. Wszystkie trzy zapewniają niezłe osiągi jak na swoją moc oraz są stosunkowo trwałe.
Astra III na przedniej osi ma zamontowany układ McPhersona, podobnie jak dwójka wcześniejszych rywali. Z tyłu natomiast, zastosowano belkę skrętną. Zatem Opel poszedł na prostotę, co niezaprzeczalnie uznać można za zaletę podczas napraw zawieszenia, bowiem wszystkie elementy są dość tanie.
Artykuł Sponsorowany
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!