
Projekt "Matematyka bez barier" wspierany przez Fundację mBanku "mPotęga" popularyzuje matematykę wśród uczniów i zachęca do przezwyciężenia rutyny i szukania nowych metod i sposobów nauczania tego przedmiotu. W tym roku, już po raz trzeci, za sprawą fundacji Calos Cagathos i Stowarzyszenia na rzecz Dzieci, Młodzieży i Dorosłych Osób Niepełnosprawnych „Sportowa” w Garwolinie, mogła wziąć w nim udział młodzież z powiatu garwolińskiego.
W projekcie wzięło udział ponad trzydzieści osób. Byli to podopieczni podopieczni Stowarzyszenia na na rzecz Dzieci, Młodzieży i Dorosłych Osób Niepełnosprawnych „Sportowa”, uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. 1 Pułku Strzelców Konnych w Garwolinie, klas gimnazjalnych Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Garwolinie, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Woli Rębkowskiej oraz Publicznej Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Rębkowie.
Zajęcia prowadzili Marzena Świeczak, Anna Szyszka, Justyna Paziewska i Krystian Jończyk.
Podczas zajęć skupiono się nie tylko na matematyce, ale też na przełamywaniu barier między pełnosprawnymi wolontariuszami a niepełnosprawnymi.
Jak powiedziała koordynatorka akcji Marzena Świeczak – Już samo wejście wolontariuszy w środowisko osób niepełnosprawnych było przełamaniem pewnych granic: kontaktu, dotyku, rozmowy. Z pozoru inny świat okazał się być wyjątkowy. Nie ma w nim miejsca na rutynę i schematy, tu każdy jest wyjątkowy na swój sposób. Jednym słowem znaleźliśmy idealne miejsce do odkrywania „królowej nauk”, która z jednej strony wprowadza rytm i porządek, rozróżnia właściwości, klasyfikuje i określa zależności lecz z drugiej strony otwiera całą gamę możliwości poszukiwania rozwiązań i pobudza kreatywność.
Podczas zajęć poświęconym kształtom uczestnicy warsztatów tworzyli plakaty, filcowe kwiaty, biedronki, bransoletki i kolczyki.
Poznali też zasadę złotego podziału i liczbę fi i zdejmowali miary krawieckie.
Elżbieta Grzegrzółka - prezes stowarzyszenia "Sportowa" tak podsumowuje projekt:
–Założenia projektu doskonale wpisywały się w statutowe cele Stowarzyszenia, czyli działanie na rzecz wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, pobudzanie świadomości społeczeństwa w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych, podejmowanie działań związanych z integracją osób niepełnosprawnych ze środowiskiem lokalnym i grupami rówieśniczymi, propagowanie idei wolontariatu na rzecz osób niepełnosprawnych, promowanie twórczości osób niepełnosprawnych. Podopieczni Stowarzyszenia Sportowa to w dużej mierze absolwenci Zespołu Szkół Specjalnych nr 1, którzy nie znaleźli miejsca na rynku pracy ze względu na ograniczenia spowodowane niepełnosprawnością lub z powodu braku miejsc zatrudnienia, to dorośli spędzający całe dnie w domu przed telewizorem. Cotygodniowe spotkania z koleżankami i kolegami, wspólna praca nad projektem, pomogły im uwierzyć w siebie, mogli wykazać się kreatywnością, nawiązali nowe kontakty. Nasi niepełnosprawni podopieczni mogli zaimponować np. umiejętnością szycia, co sprawnym koleżankom i kolegom sprawiało kłopoty. Rodzice mówili, że uczestnicy projektu nie mogli się doczekać zajęć, dla wszystkich ogromnym przeżyciem były wspólne zdjęcia i możliwość zaprezentowania się podczas Festiwalu Tradycji i Kultury Garwolina. - dodaje Elżbieta Grzegrzółka.
Uczestnicy projektu "Matematyka bez barier"
Ania: Zajęcia dały mi większą odwagę do okazywania dobroci dla ludzi. Cieszę się, że w pewien sposób mogłam przynieść innym radość, spędzając z nimi po prostu czas. Takie zajęcia są dobrym pomysłem na to, aby spotykać się z osobami z niepełnosprawnościami.
Karolina: Bardzo podobał mi się ten projekt, przede wszystkim ze względu na integrację.
Agata: Projekt był na pewno fajnym doświadczeniem, mogłam się trochę oderwac od tygodniowej rutyny i nauczyłam się robić biżuterię. Poznałam wielu wspaniałych ludzi. Najfajniejsze w nauce matematyki było to, że była inna niż ta w szkole na lekcjach i było dużo zabaw z nią związanych. Chciałabym żebyśmy wszyscy trochę bardziej się zintegrowali i nie czuli takiego respektu, żeby to wszystko było naturalne. Fajnie by było, gdyby udało nam się wszystkim pojechać na wycieczkę, albo chociaż się przejść w jakieś fajne miejsce. Ogólnie to bardzo się cieszę że się na to zapisałam. Przemek: Nauczyłem się, że warto łamać schematy i nie wolno się poddawać, nawet jeśli się coś na początku nie udaje.
Karolina: Projekt był dla mnie zabawny. Dużo zmienił w moim życiu. Dzięki niemu stałam się otwarta. Chciałabym spotykać się dalej z poznanymi ludźmi.
Klaudia: Zapisałam się na te zajęcia, ponieważ chciałam coś zmienić w swoim życiu. Umożliwiły mi one poznanie ciekawych osób i nauczenia się wielu rzeczy. Dzięki tym zajęciom stałam się bardziej otwarta na innych. Gdybym mogła na pewno zapisałabym się na nie po raz kolejny.
Hania: Było super! Poznałam wiele fajnych osób i świetnie się bawiłam podczas zajęć.
Mateusz: Chciałbym dalej chodzić na zajęcia i spotykać się z poznanymi koleżankami i kolegami. Ten projekt zmienił moje życie.
(inf. prasowa, oprac. MB)
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie