
Bezmyślni kierowcy, którzy pokonują przejazdy kolejowe na czerwonym świetle, przy opuszczonych rogatkach płacą wysokie kary! – Kasa kasą, ale w końcu skończy się to tragedią – zaznacza Czytelnik, który zwraca naszą uwagę na problem. PKP PLK podkreśla, że do 99% wszystkich wypadków na przejazdach dochodzi z winy kierowców i uświadamia, że auto uderzone przez pociąg staje się jak pusta puszka po napoju przejechana przez samochód.
– Ostatnio oddanych zostało mnóstwo nowych przejazdów kolejowo-drogowych. W Pilawie także. Kierowcy nie stosują się w najmniejszym stopniu do przepisów i przejeżdżają przy załączonej sygnalizacji często dodatkowo już omijając rogatki – zgłasza zaniepokojony Czytelnik. Mężczyzna dodaje, że przejazdy mają monitoring i kierowcy łamiący przepisy są surowo karani wysokimi mandatami.
– Kasa kasą, ale w końcu skończy się to tragedią. Wystarczy stanąć obok przejazdu i w ciągu godziny można zauważyć kilka aut lekceważących ten przepis. Wierzcie mi na słowo, niektórzy przeginają – zaznacza Czytelnik, który dodaje, że widział m.in. kierowcę omijającego rogatki i przejeżdżającego podwójną linię ciągłą podczas ich omijania.
Sprawcy wykroczeń dostali 2100 zł mandatu
Zgłoszenia dotyczące kierowców uchwyconych przez kamery monitoringu trafiają na policję. – W maju policjanci z Pilawy przeprowadzili 3 postępowania w związku z wykroczeniami popełnianymi przez uczestników ruchu na przejeździe kolejowym. Wszystkie dotyczyły wykroczenia z art. 97a pkt 1 kodeksu wykroczeń. Na sprawców tych czynów został nałożony mandat w kwocie 2100 zł. Od początku roku odnotowaliśmy jeszcze 4 podobne wykroczenia, dwa na przejeździe kolejowym w Łaskarzewie i po jednym w Rudzie Talubskiej i w Pilawie – informuje mł. asp. Małgorzata Pychner, asystent ds. prasowo-informacyjnych komendanta powiatowego policji w Garwolinie.
Art. 97a. Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także kierujący pojazdem, który narusza zakaz:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór na przejeździe kolejowym, wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie zapór lub półzapór zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone, oraz wejścia lub wjazdu na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych,
2) wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny w wysokości nie niższej, niż 2000 złotych.
Znaki, sygnalizacja i rogatki poprawiają bezpieczeństwo
O niebezpieczne sytuacje na przejazdach zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Każdy użytkownik drogi musi pamiętać o przepisach ruchu drogowego oraz zasadach bezpieczeństwa obowiązujących na przejazdach. Znaki, sygnalizacja i rogatki to elementy poprawiające bezpieczeństwo i umożliwiające bezpieczne przejechanie na drugą stronę torów w momencie kiedy kierowca, motocyklista, rowerzysta czy pieszy dostosuje się do obowiązujących zasad. Ignorowanie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego prowadzi do niebezpiecznych sytuacji, których efektem może być śmierć lub ciężkie obrażenia ciała – podkreśla Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
99% wszystkich wypadków z winy kierowców
– Jeśli kierowca zastosuje się do umieszczonych na drodze informacji, może bezpiecznie pokonać przejazd. Ponadto, nie narazi na niebezpieczeństwo siebie, swoich pasażerów oraz pasażerów pociągów. Każda przeszkoda na przejeździe, to także zagrożenie dla maszynisty i pasażerów. Ze statystyk wynika, że 99% wszystkich wypadków na przejazdach doszło z winy kierowców. Niezatrzymywanie się przed znakiem stop, ignorowanie włączonych sygnalizatorów, opadających rogatek, a nawet omijanie zamkniętych szlabanów slalomem to najczęstsze przyczyny zdarzeń – zaznacza przedstawiciel PKP PLK S.A.
Dowiadujemy się, że wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe w powiecie garwolińskim na linii kolejowej Warszawa – Lublin zostały wyposażone w monitoring. – Od początku roku odnotowaliśmy, że kierowcy w powiecie garwolińskim 10 razy zignorowali przepisy i wjechali na przejazd pomimo załączonego czerwonego światła i opadających lub zamkniętych rogatek. Wszystkie sprawy zostały zgłoszone odpowiednim służbom – informuje Martyn Janduła.
Auto jak pusta puszka po napoju
Od 2005 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą kampanię Bezpieczny Przejazd! – Edukując chcemy przestrzegać kierowców i pieszych, którzy ignorując przepisy ryzykują swoim życiem. Organizujemy spotkania z dziećmi i młodzieżą, akcje ulotkowe na przejazdach i „dzikich" przejściach, a także aktywnie działamy w mediach społecznościowych. W ten sposób już od najmłodszych lat uczymy właściwej postawy. Publikujemy także filmy z przejazdów i szkolimy instruktorów jazdy, by przekazywali tę wiedzę kursantom – podkreśla członek zespołu prasowego. Na stronie kampanii i na kanale YouTube PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dostępne są materiały filmowe ukazujące ryzykowne zachowania użytkowników dróg na przejazdach kolejowo-drogowych
Każdy kierowca powinien pamiętać, że niezależnie od tego do jakiego przejazdu się zbliża, zawsze najlepiej jest się zatrzymać i upewnić, że nie nadjeżdża pociąg. Pociąg ma zawsze pierwszeństwo. Nigdy nie wolno lekceważyć znaków oraz sygnałów ustawionych przed przejazdami ani zasad ruchu drogowego i bezpieczeństwa. Warto natomiast uświadomić sobie, że siły jakie powstają podczas gdy pociąg uderza w samochód osobowy są porównywalne do tych, które powstają gdy auto najeżdża na pustą puszkę po napoju. Aby się zatrzymać, samochód rozpędzony do 120 km/h, potrzebuje około 60-70 metrów. Pociąg jadący z tą sama prędkością zatrzyma się dopiero po 800-1000 metrów.
Żółte naklejki
Przypominamy również, że od czterech lat działa dodatkowe narzędzie stworzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w postaci żółtych naklejek na przejazdach. Naklejki umieszczone na każdym przejeździe kolejowo drogowym mają trzy ważne numery. To Indywidualny numer przejazdu, który precyzyjnie określa położenie, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu
Z żółtej naklejki należy skorzystać m.in. gdy samochód został unieruchomiony między rogatkami, w przypadku zdarzenia na przejeździe lub dostrzeżenia przeszkody na torach. Kontakt z numerem alarmowym 112 pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie.
ur
Zdj. Czytelnik
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie