
PKP PLK planują modernizację linii kolejowej nr 12, od Skierniewic do Łukowa przez Pilawę i Parysów. Inwestycja otwiera drogę do przywrócenia przewozów pasażerskich na całej trasie
Linia kolejowa między Skierniewicami a Łukowem, znana jako „eSeŁka”, stanowi korytarz transportowy i obwodnicę towarową dla Warszawy, przecinając województwa łódzkie, mazowieckie i lubelskie.
Obecnie „eSeŁką” kursują pociągi towarowe, rozwijając prędkość do 50 km/h. Jedynie na odcinku od Czachówka do stacji Góra Kalwaria odbywa się ruch pasażerski obsługiwany przez Koleje Mazowieckie. - Planowana modernizacja linii ma przywrócić ruch pasażerski na całej trasie - zapowiada Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Modernizacja linii Skierniewice - Łuków została podzielona na trzy zadania. Pierwszym jest zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku Czachówek Wschodni - Pilawa wraz z budową nowego mostu nad Wisłą. Kolejnym etapem jest odcinek Skierniewice - Czachówek Wschodni, a ostatnim - prace na odcinku Pilawa - Łuków. Na dwa pierwsze odcinki ogłoszono już postępowania przetargowe.
Od stacji Czachówek Wschodni do Pilawy zmodernizowane zostaną tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem. Ważnym elementem tego etapu będzie budowa nowego, dwutorowego mostu kolejowego nad Wisłą w Górze Kalwarii. Zastąpi on istniejącą, jednotorową przeprawę, co pozwoli na zwiększenie przepustowości i wyeliminuje tzw. „wąskie gardło”.
Przetarg na odcinek od Skierniewic do Czachówka obejmuje przebudowę aż 66 kilometrów torów.
Na obu odcinkach podróżni zyskają wyremontowane stacje i przystanki, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pojawią się nowe wiaty, ławki oraz nowoczesne elementy informacji pasażerskiej.
Szacunkowa wartość modernizacji odcinka od Czachówka Wschodniego do Pilawy, wraz z mostem w Górze Kalwarii, to około 1,3 mld zł. Prace na tym fragmencie mają być realizowane w latach 2025-2028. Z kolei szacunkowa wartość zadania od Skierniewic do Czachówka wynosi 1,4 mld zł, a jego realizacja przewidziana jest na lata 2026-2029.
Realizacja obu zadań będzie możliwa dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”.
Po zakończeniu wszystkich prac pociągi, zarówno pasażerskie, jak i towarowe, będą mogły poruszać się z prędkością nawet 120 km/h. - Inwestycja poprawi płynność przejazdów i bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Zostaną zlikwidowane ograniczenia prędkości - informuje przedstawicielka PKP PLK.
Trasa zostanie również wyposażona w nowoczesny system sterowania ruchem, co zwiększy jej przepustowość i pozwoli na korzystanie z niej przez większą liczbę pociągów.
- Planowane są także prace na odcinku Pilawa - Łuków, które obejmą infrastrukturę pasażerską, w tym zmianę lokalizacji peronów, aby lepiej dostosować je do potrzeb mieszkańców. Rozważane jest przesunięcie przystanku Parysów w kierunku drogi wojewódzkiej nr 805 - oznajmia Anna Znajewska-Pawluk. Dodaje również, że plany te były konsultowane z lokalnymi samorządami.
Przedstawicielka PKP PLK zaznacza jednak, że realizacja projektu na tym odcinku zależy od pozyskania odpowiedniego finansowania.
fot. Google Maps
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie