
Lipcowa i sierpniowa zbiórka odpadów komunalnych w PSZOK-ach na terenie gminy Sobolew została odwołana. Taką informację podał wójt Maciej Błachnio.
– PSZOK będzie funkcjonował od września co najmniej dwa razy w miesiącu, co umożliwi zagospodarowanie tych odpadów komunalnych – informuje wójt gminy Sobolew Maciej Błachnio. Jak mówi włodarz, powyższa decyzja wynika z konieczności wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu PSZOK. Ma się to stać poprzez kontrolę ilości oddawanych odpadów, ich selektywną zbiórkę oraz wprowadzenie weryfikacji osób upoważnionych do oddawania odpadów w PSZOK.
Ponadto wójt informuje, że w bieżącym roku, w stosunku do lat poprzednich, nastąpił drastyczny wzrost ilości odpadów komunalnych, odebranych do zagospodarowania od właścicieli nieruchomości zamieszkałych. Zmienione przepisy wprowadziły też zmianę sposobu płatności przez gminę za usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych – z płatności ryczałtowej na płatność za tonę.
– Oznacza to, że im większa ilość ton odpadów, tym większa płatność na rzecz wykonawcy. W praktyce oznacza to, że oddana przez mieszkańców naszej gminy w okresie od stycznia do czerwca ilość odpadów komunalnych w wysokości 920 ton, znacznie przewyższyła szacowane ilości, przyjęte do ustalenia opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych (1200 ton na rok) – wyjaśnia wójt. Włodarz uzupełnia, że rzeczywista ilość odpadów przewyższyła szacowane ilości o ponad 50 % -przy szacowanych 600 tonach na 6 miesięcy, rzeczywiście odebranych zostało 920 ton.
– Tylko ograniczenie ilości wytwarzanych odpadów komunalnych między innymi poprzez świadome segregowanie odpadów, przekazywanie gruzu budowlanego celem powtórnego wykorzystania czy też kompostowanie odpadów zielonych w przydomowym kompostowniku, być może pozwali utrzymać opłatę na poziomie 24 zł za osobę – uważa Maciej Błachnio.
Prawie 1,4 mln zł za 6 miesięcy
Wójt podkreśla, że za 920 ton odpadów odebranych w okresie od stycznia do czerwca 2020 roku gmina zapłaciła wykonawcy 1.391.040 zł, przy szacowanych wpłatach na poziomie 884 tys. zł i rzeczywistych na poziomie 844.266,98 zł.
Włodarz gminy apeluje do wszystkich mieszkańców gminy Sobolew, aby podejmowali działania ograniczające ilość wytwarzanych odpadów komunalnych, a także aby solidnie i rzetelnie segregowali już powstałe odpady. – Tylko wysoka świadomość w tym zakresie wszystkich mieszkańców naszej gminy Sobolew pozwoli nam dbać o środowisko i jednocześnie uniknąć podnoszenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – stwierdza.
Gmina jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy zadania polegającego na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych. Zadanie ma być realizowane w zmienionej formule po to, aby utrzymać stawkę opłaty śmieciowej na obecnym poziomie i uniknąć kolejnej jej podwyżki.
– Proszę o wyrozumiałość dla podejmowanych decyzji w zakresie gospodarki odpadami, gdyż podejmowane są one w interesie nas wszystkich – podkreśla Maciej Błachnio.
Jarosław Staszczuk
Zdj. Pixabay
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie