Reklama

Drastyczny wzrost ilości odpadów

Lipcowa i sierpniowa zbiórka odpadów komunalnych w PSZOK-ach na terenie gminy Sobolew została odwołana. Taką informację podał wójt Maciej Błachnio.

– PSZOK będzie funkcjonował od września co najmniej dwa razy w miesiącu, co umożliwi zagospodarowanie tych odpadów komunalnych – informuje wójt gminy Sobolew Maciej Błachnio. Jak mówi włodarz, powyższa decyzja wynika z konieczności wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu PSZOK. Ma się to stać poprzez kontrolę ilości oddawanych odpadów, ich selektywną zbiórkę oraz wprowadzenie weryfikacji osób upoważnionych do oddawania odpadów w PSZOK.

Ponadto wójt informuje, że w bieżącym roku, w stosunku do lat poprzednich, nastąpił drastyczny wzrost ilości odpadów komunalnych, odebranych do zagospodarowania od właścicieli nieruchomości zamieszkałych. Zmienione przepisy wprowadziły też zmianę sposobu płatności przez gminę za usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych – z płatności ryczałtowej na płatność za tonę.

– Oznacza to, że im większa ilość ton odpadów, tym większa płatność na rzecz wykonawcy. W praktyce oznacza to, że oddana przez mieszkańców naszej gminy w okresie od stycznia do czerwca ilość odpadów komunalnych w wysokości 920 ton, znacznie przewyższyła szacowane ilości, przyjęte do ustalenia opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych (1200 ton na rok) – wyjaśnia wójt. Włodarz uzupełnia, że rzeczywista ilość odpadów przewyższyła szacowane ilości o ponad 50 % -przy szacowanych 600 tonach na 6 miesięcy, rzeczywiście odebranych zostało 920 ton.

– Tylko ograniczenie ilości wytwarzanych odpadów komunalnych między innymi poprzez świadome segregowanie odpadów, przekazywanie gruzu budowlanego celem powtórnego wykorzystania czy też kompostowanie odpadów zielonych w przydomowym kompostowniku, być może pozwali utrzymać opłatę na poziomie 24 zł za osobę – uważa Maciej Błachnio.

 

Prawie 1,4 mln zł za 6 miesięcy

Wójt podkreśla, że za 920 ton odpadów odebranych w okresie od stycznia do czerwca 2020 roku gmina zapłaciła wykonawcy 1.391.040 zł, przy szacowanych wpłatach na poziomie 884 tys. zł i rzeczywistych na poziomie 844.266,98 zł.

Włodarz gminy apeluje do wszystkich mieszkańców gminy Sobolew, aby podejmowali działania ograniczające ilość wytwarzanych odpadów komunalnych, a także aby solidnie i rzetelnie segregowali już powstałe odpady. – Tylko wysoka świadomość w tym zakresie wszystkich mieszkańców naszej gminy Sobolew pozwoli nam dbać o środowisko i jednocześnie uniknąć podnoszenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – stwierdza.

Gmina jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy zadania polegającego na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych. Zadanie ma być realizowane w zmienionej formule po to, aby utrzymać stawkę opłaty śmieciowej na obecnym poziomie i uniknąć kolejnej jej podwyżki.

– Proszę o wyrozumiałość dla podejmowanych decyzji w zakresie gospodarki odpadami, gdyż podejmowane są one w interesie nas wszystkich – podkreśla Maciej Błachnio.

 

Jarosław Staszczuk
Zdj. Pixabay

Aplikacja egarwolin.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo eGarwolin.pl




Reklama
Wróć do