
Korczak dzieciom _czyli strefa radosnej zabawy ruchowej dla dzieci oraz 4you czyli spokojnie aktywni na przerwie – to dwa innowacyjne projekty, które zrealizowano w PSP nr 5 w Garwolinie dzięki grantom oświatowym, przyznanym przez Urząd Miasta.
W roku szkolnym 2019/2020 na terenie Szkoły Podstawowej nr 5 w Garwolinie zostały zrealizowane dwa miejskie granty oświatowe, które przyznane zostały szkole przez Urząd Miasta (komisję powołaną przez burmistrza miasta Garwolina) i były one formą wsparcia finansowego dla inicjatyw edukacyjnych, wyróżniających się innowacyjnością, nowatorstwem i oryginalnością.
Szkoła zgłosiła dwa projekty. Pierwszy „4you czyli spokojnie aktywni na przerwie” uczniowie w akcji był cyklem działań uczniowskich skierowanych na stworzenie w szkole strefy przyjaznej dla uczniowskiej pasywnej eksploracji tzw. strefy relaksu. Drugi projekt: "Korczak dzieciom _czyli strefa radosnej zabawy ruchowej dla dzieci" zakładał stworzenie w szkole strefy aktywnej przerwy na korytarzu uczniów klas młodszych. Oba projekty zostały pozytywnie zaopiniowane i mimo pandemii, która zaskoczyła wszystkich, udało się je zrealizować.
Praca nad projektami rozpoczęła się pod koniec stycznia, a zaangażowało się w nią ponad 50 uczniów – wolontariuszy. Podczas cotygodniowych spotkań realizowali oni poszczególne etapy współpracując i współtworząc zaciszny, leśny kącik, który będzie służył wszystkim dzieciom mającym ochotę na relaks i wyciszenie zarówno przed lekcjami w trakcie przerw, jak i po zajęciach lekcyjnych. W strefie pojawił się miękki dywan, pufy XXL, kanapy, stoliki, poduszki i roślinność. Na parapetach przy strefie relaksu dostępne będą dla uczniów książki i czasopisma oraz gry magnetyczne, na ścianie zaś fototapeta lasu.
Przestrzeń, która powstała jest nasycona kolorem zielonym. Według badań zieleń zwiększa u ludzi poczucie równowagi i wewnętrznej harmonii, wycisza nas i uspokaja. Roślinność obecna w tej strefie to zatem nie tylko element dekoracyjny, to także miejsce z nową energią, miejsce do skupienia się i zahamowania gonitwy myśli. Zielone rośliny doniczkowe wpływają też na jakość powietrza, w procesie fotosyntezy zwiększając w nim ilość tlenu, dzięki czemu łatwiej nam się oddycha i koncentruje. To także żywe organizmy, o które trzeba regularnie dbać, obserwować je i reagować tu i teraz (np. gdy opadają lub więdną liście). Strefa relaksu, którą stworzyli uczniowie to zatem „żyjąca strefa”, która wymaga od użytkowników nieustannego zainteresowania i jako taka będzie ulegała ciągłej zmianie. Na Facebooku (Strefa relaksu w Piątce) można śledzić kolejne etapy działań uczniowskich a zapewne pojawią się i kolejne, gdy uczniowie wrócą do szkoły.
Pomysł i realizacja drugiego grantu wynikała bezpośrednio z potrzeby aktywności ruchowej uczniów klas 0 -III SP. Projekt obejmował przygotowanie na podłodze naklejek-gier, które pomogą uczniom nie tylko w aktywny sposób poszerzyć swoją wiedzę (biedronki -alfabet, stópki i rączki – koordynacja przestrzenna), ale także stworzą przyjazne otoczenie, w którym dzieci poczują się zainspirowane do działania. Dzięki pięknym, żywym kolorom szkolnych naklejek powstała wyjątkowa i przyjemna dla dziecka atmosfera. Ci uczniowie, którzy wolą statycznie spędzać przerwy mogą skorzystać z magnetycznych gier planszowych zamocowanych na ścianach korytarza (gra strategiczna - kółko i krzyżyk, chińska układanka - tangram, nasi szkolni przyjaciele- układanka - odczytywanie emocji). Wszystkie gry zostały zaprojektowane i wykonane przez Panią Marlenę Rękawek. Dzięki jej nieocenionej pomocy uczniowie będą mogli skakać, manipulować i bawić się na swoim szkolnym korytarzu. W przestrzeni dziecięcej zabawy powstał też mural, przedstawiający patrona szkoły Janusza Korczaka wraz z cytatem. Mural został stworzony przez malarza artystę Grzegorza Mikulskiego. Efekty pracy nad tymi grantami można oglądać na stronie szkoły https://zs5garwolin.edupage.org
– Projekty o takim zasięgu udają się tylko wtedy, gdy wiele osób jest otwartych na zmiany, gotowych na podjęcie aktywności i chętnych do dzielenia się z innymi swoim czasem, pomysłami, pracą. Trzeba mocno zaakcentować, że gdyby nie bodziec i wsparcie pani burmistrz i pracowników Wydziału Oświatowo-Społecznego w Urzędzie Miasta oraz pozytywna rekomendacja dyrekcji szkoły, projekty może nie wyszłyby z ukrycia. Gdyby zaś nie pomoc rodziców, sponsorów, nauczycieli, to nasza odwaga w zmienianiu otoczenia szkolnego nie byłaby tak wielka. Rodzice okazali się wspaniałymi partnerami współtworzącymi szkolną przestrzeń. Wierzymy, że ta inicjatywa pozwoli nam współpracować także w kolejnych projektach, bo takowych uzbierało się już kilka. Pozyskaliśmy wielu życzliwych ludzi – za wszelką pomoc dziękują koordynatorki projektów: Katarzyna Haczela-Kalbarczyk, Katarzyna Gołębiewska, Izabela Tudek, Alicja Paśnik i Ewa Polańska-Rękawek.
Inf. pras., oprac. ur
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie