Reklama

Innowacyjne projekty w Piątce dzięki grantom oświatowym

Korczak dzieciom _czyli strefa radosnej zabawy ruchowej dla dzieci oraz 4you czyli spokojnie aktywni na przerwie – to dwa innowacyjne projekty, które zrealizowano w PSP nr 5 w Garwolinie dzięki grantom oświatowym, przyznanym przez Urząd Miasta.

W roku szkolnym 2019/2020 na terenie Szkoły Podstawowej nr 5 w Garwolinie zostały zrealizowane dwa miejskie granty oświatowe, które przyznane zostały szkole przez Urząd Miasta (komisję powołaną przez burmistrza miasta Garwolina) i były one formą wsparcia finansowego dla inicjatyw edukacyjnych, wyróżniających się innowacyjnością, nowatorstwem i oryginalnością.

Szkoła zgłosiła dwa projekty. Pierwszy „4you czyli spokojnie aktywni na przerwie” uczniowie w akcji był cyklem działań uczniowskich skierowanych na stworzenie w szkole strefy przyjaznej dla uczniowskiej pasywnej eksploracji tzw. strefy relaksu. Drugi projekt: "Korczak dzieciom _czyli strefa radosnej zabawy ruchowej dla dzieci" zakładał stworzenie w szkole strefy aktywnej przerwy na korytarzu uczniów klas młodszych. Oba projekty zostały pozytywnie zaopiniowane i mimo pandemii, która zaskoczyła wszystkich, udało się je zrealizować.

Praca nad projektami rozpoczęła się pod koniec stycznia, a zaangażowało się w nią ponad 50 uczniów – wolontariuszy. Podczas cotygodniowych spotkań realizowali oni poszczególne etapy współpracując i współtworząc zaciszny, leśny kącik, który będzie służył wszystkim dzieciom mającym ochotę na relaks i wyciszenie zarówno przed lekcjami w trakcie przerw, jak i po zajęciach lekcyjnych. W strefie pojawił się miękki dywan, pufy XXL, kanapy, stoliki, poduszki i roślinność. Na parapetach przy strefie relaksu dostępne będą dla uczniów książki i czasopisma oraz gry magnetyczne, na ścianie zaś fototapeta lasu.

Przestrzeń, która powstała jest nasycona kolorem zielonym. Według badań zieleń zwiększa u ludzi poczucie równowagi i wewnętrznej harmonii, wycisza nas i uspokaja. Roślinność obecna w tej strefie to zatem nie tylko element dekoracyjny, to także miejsce z nową energią, miejsce do skupienia się i zahamowania gonitwy myśli. Zielone rośliny doniczkowe wpływają też na jakość powietrza, w procesie fotosyntezy zwiększając w nim ilość tlenu, dzięki czemu łatwiej nam się oddycha i koncentruje. To także żywe organizmy, o które trzeba regularnie dbać, obserwować je i reagować tu i teraz (np. gdy opadają lub więdną liście). Strefa relaksu, którą stworzyli uczniowie to zatem „żyjąca strefa”, która wymaga od użytkowników nieustannego zainteresowania i jako taka będzie ulegała ciągłej zmianie. Na Facebooku (Strefa relaksu w Piątce) można śledzić kolejne etapy działań uczniowskich a zapewne pojawią się i kolejne, gdy uczniowie wrócą do szkoły.

Pomysł i realizacja drugiego grantu wynikała bezpośrednio z potrzeby aktywności ruchowej uczniów klas 0 -III SP. Projekt obejmował przygotowanie na podłodze naklejek-gier, które pomogą uczniom nie tylko w aktywny sposób poszerzyć swoją wiedzę (biedronki -alfabet, stópki i rączki – koordynacja przestrzenna), ale także stworzą przyjazne otoczenie, w którym dzieci poczują się zainspirowane do działania. Dzięki pięknym, żywym kolorom szkolnych naklejek powstała wyjątkowa i przyjemna dla dziecka atmosfera. Ci uczniowie, którzy wolą statycznie spędzać przerwy mogą skorzystać z magnetycznych gier planszowych zamocowanych na ścianach korytarza (gra strategiczna - kółko i krzyżyk, chińska układanka - tangram, nasi szkolni przyjaciele- układanka - odczytywanie emocji). Wszystkie gry zostały zaprojektowane i wykonane przez Panią Marlenę Rękawek. Dzięki jej nieocenionej pomocy uczniowie będą mogli skakać, manipulować i bawić się na swoim szkolnym korytarzu. W przestrzeni dziecięcej zabawy powstał też mural, przedstawiający patrona szkoły Janusza Korczaka wraz z cytatem. Mural został stworzony przez malarza artystę Grzegorza Mikulskiego. Efekty pracy nad tymi grantami można oglądać na stronie szkoły https://zs5garwolin.edupage.org

– Projekty o takim zasięgu udają się tylko wtedy, gdy wiele osób jest otwartych na zmiany, gotowych na podjęcie aktywności i chętnych do dzielenia się z innymi swoim czasem, pomysłami, pracą. Trzeba mocno zaakcentować, że gdyby nie bodziec i wsparcie pani burmistrz i pracowników Wydziału Oświatowo-Społecznego w Urzędzie Miasta oraz pozytywna rekomendacja dyrekcji szkoły, projekty może nie wyszłyby z ukrycia. Gdyby zaś nie pomoc rodziców, sponsorów, nauczycieli, to nasza odwaga w zmienianiu otoczenia szkolnego nie byłaby tak wielka. Rodzice okazali się wspaniałymi partnerami współtworzącymi szkolną przestrzeń. Wierzymy, że ta inicjatywa pozwoli nam współpracować także w kolejnych projektach, bo takowych uzbierało się już kilka. Pozyskaliśmy wielu życzliwych ludzi – za wszelką pomoc dziękują koordynatorki projektów: Katarzyna Haczela-Kalbarczyk, Katarzyna Gołębiewska, Izabela Tudek, Alicja Paśnik i Ewa Polańska-Rękawek.

 

Inf. pras., oprac. ur

Aplikacja egarwolin.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo eGarwolin.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do