W ubiegły piątek, w auli Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Garwolinie, odbyła się III Konferencja na temat autyzmu i Zespołu Aspergera. W Polsce autyzm wykrywany jest u 1 dziecka na 300, dlatego tak ważne jest poszerzanie wiedzy na temat tego zaburzenia. Podczas konferencji wystąpiły osoby zaangażowane w pracę na rzecz osób z autyzmem i Zespołem Aspergera, które podzieliły się z zebranymi osobistymi doświadczeniami.
Na początku bieżącego miesiąca, dokładnie 2 kwietnia, obchodzony był Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W tym dniu wiele organizacji działających na rzecz osób z autyzmem, zarówno w Polsce jak i na świecie, celebrowała to święto, włączając się w globalną akcję „Zaświeć się na niebiesko“. Tego dnia symbolem solidarności z osobami z autyzmem był kolor niebieski. Jest to ogólnoświatowa akcja organizowana od 2011 roku przez a merykańską organizację Autism Speaks. Wśród błękitnych obiektów znalazły się między innymi Pałac Kultury i Nauki w Warszawie oraz Most na W iśle w Krakowie. Do akcji dołączają co roku tacy giganci, jak Empire State Building w Nowym Jorku, CN Tower w Toronto, czy słynna figura Chrystusa z Rio. Podświetlane są na niebiesko, co ma zwrócić uwagę społeczeństwa na coraz powszechniejszy problem autyzmu.
Czym jest autyzm i Zespół Aspergera?
Garwolin również włączył się w celebrowanie Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Na stronie internetowej Fundacji Autyzmowcy, jednego z organizatorów garwolińskiej konferencji, znaleźć można wiele przydatnych informacji na temat autyzmu i Ze społu Aspergera. Dowiedzieć się można, iż autyzm wczes nodziecięcy to całościowe zaburzenie rozwoju, w którym istotną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu. Do typowych cech należą problemy z komunikacją uczuć i związkami społecznymi. Występują również kłopoty z integracją wrażeń zmysłowych. W typowych przypadkach autyzm pojawia się w pierwszych trzech latach życia, jest cztery razy c zęstszy u mężczyzn niż u kobiet. Zespół Aspergera to całościowe zaburzenie rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu. Zaburzenie to obejmuje przede wszystkim upośledzenie umiejętności społecznych, trudności w akceptowaniu zmian, ograniczoną elastyczność myślenia przy braku upośledzenia umysłowego oraz szczególnie pochłaniające, obsesyjne zainteresowania, natomiast rozwój mowy oraz rozwój poznawczy przebiega bardziej prawidłowo w porównaniu do autyzmu dziecięcego. Głównymi kryteriami różnicującymi Zespół Aspergera od autyzmu głębokiego są: brak opóźnienia rozwoju mowy i innych istotnych jej zaburzeń uniemożliwiających logiczną komunikację, prawidłowy rozwój poznawczy. Objawy autyzmu są różnorodne, każdy autysta jest inny. Specyficzne dla schorzenia są zaburzenia mowy lub całkowity brak mowy, niechęć do zmian, niezdolność do interakcji społecznych, stereotypowe, powtarzające się czynności oraz łatwość mechanicznego zapamiętywania. Autyzm u dzieci objawia się: brakiem gaworzenia lub utratą zdolności językowych bądź społecznych, brakiem wspólnego pola uwagi z dorosłym, nie używaniem świadomych gestów, a po pierwszym roku życia brakiem reakcji na imię. Autystyczne dzieci często nie potrafią się bawić zabawkami lub bawią się niezgodnie z przeznaczeniem, nadmiernie porządkują zabawki lub inne przedmioty, nie uśmiechają się, a ich mimika jest uboga. Może się wydawać, że nie słyszą lub wręcz przeciwnie mają wyostrzony słuch.
Angażują się w pracę na rzecz osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Konferencja poświęcona zaburzeniom autyzmu i Zespołu Aspergera, która odbyła się w Garwolinie w miniony piątek, była podzielona na d wie części. W pierw szej części wystąpili lokalni działacze zaangażowani w pracę na rzecz osób z autyzmem i Zespołem Aspergera: mama dziecka z autyzmem Grażyna Pieńkosz, która podzieliła się osobistymi doświadczeniami, jak pracować i nauczać dziecko z autyzmem. W tej części spotkania wystąpił także Wiktor Stępień, mężczyzna z autyzmem, który opowiedział o swoim życiu, doświadczeniach z zaburzeniem autyzmu. Przedstawicielki Zespołu Szkół Specjalnych nr 1 w Garwolinie Małgorzata Sylwesiuk i Katarzyna Stoń przedstawiły rok doświadczeń w klasie z dziećmi autystycznymi. Drugą częścią spotkania był blok warszawski, w którym u dział wzięła Agnieszka Łucjanek z Poradni Scolar w Warszawie. P oruszyła ona temat trudnego zachowania ucznia z diagnozą Zespołu Aspergera oraz pomocnych w tym strategii.
Organizatorami III Konferencji na temat autyzmu i Zespołu Aspergera byli: dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Jadwiga Trzeciak, dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 1 Małgorzata Sylwesiuk, dyrektor Prywatnego Centrum Pomocy Psychologicznej „Synthesis” Anna Laskowska oraz Prezes Fundacji Autyzmowcy Agnieszka Nagadowska. Wśród przybyłych na konferencję gości byli między innymi: poseł na sejm RP Grzegorz Woźniak, wicestarosta powiatu garwolińskiego Urszula Zadrożna, burmistrz miasta Garwolin Tadeusz Mikulski, wójt gminy Wilga Łukasz Szychowski oraz dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Jerzy Duchna. Udział w konferencji wzięło także około 70 osób, w tym psychologowie, pedagodzy, nauczyciele oraz rodzice dzieci z autyzmem lub Zespołem Aspergera.
(dw) 2015-04-21 13:50:00
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
A Kaśka Stoń to ma takie duze doświadczenie czy jesst tak promowana z powodu... oj ten nasz mały grajdołek, same układy