
Dziewięć firm i konsorcjów chce zmodernizować linię kolejową z Czachówka Wschodniego do Pilawy i wybudować nowy, dwutorowy most nad Wisłą w Górze Kalwarii. PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na gigantyczną inwestycję wartą ponad 1,5 miliarda złotych. Dzięki niej do Pilawy i okolic po latach wrócą pociągi pasażerskie, a cała trasa stanie się ważnym elementem towarowej obwodnicy Warszawy.
To jeden z najważniejszych i najbardziej wyczekiwanych projektów kolejowych w regionie. We wtorek, 22 lipca, PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na modernizację strategicznego odcinka linii kolejowej nr 12. Zamawiający przeznaczył na ten cel aż 1 576 367 401,73 zł brutto.
Ostatecznie wpłynęło 9 ofert od największych firm budowlanych w kraju. Co istotne, aż osiem z nich zmieściło się w założonym budżecie, co dobrze rokuje dla sprawnego rozstrzygnięcia postępowania. Do rywalizacji o kontrakt stanęli:
Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. (Lider), Nowak-Mosty Sp. z o.o. – z ofertą 1 745 180 095,23 zł (za zamówienie podstawowe).
STRABAG Sp. z o.o. – z ofertą 1 346 990 135,56 zł.
Konsorcjum: Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. (Lider), DOMOST Sp. z o.o., MOSTOSTAL Kielce S.A. – z ofertą 1 508 277 645,73 zł.
Konsorcjum: PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. (Lider), TORKOL Sp. z o.o. – z ofertą 1 549 459 470,50 zł.
Konsorcjum: BUDIMEX S.A. (Lider), BUDIMEX KOLEJNICTWO S.A., MOSTOSTAL KRAKÓW S.A. – z ofertą 1 333 010 684,26 zł.
Konsorcjum: INTOP S.A. (Lider), Trakcja S.A., INTOP Warszawa Sp. z o.o., WKS Grybów Sp. z o.o. – z ofertą 1 272 071 001,72 zł (najniższa oferta).
Konsorcjum: MIRBUD S.A. (Lider), Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego TRANSKOL Sp. z o.o., TORHAMER Sp. z o.o., MOST Sp. z o.o. – z ofertą 1 330 405 662,46 zł.
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. – z ofertą 1 375 323 947,88 zł.
Konsorcjum: PORR S.A. (Lider), Trakcja System Sp. z o.o. – z ofertą 1 509 840 024,76 zł.
Po wyłonieniu wykonawcy i podpisaniu umowy ruszą prace, które mają potrwać w latach 2025 - 2028. Ich efekty będą rewolucyjne zarówno dla pasażerów, jak i dla transportu towarowego.
Najważniejszym celem jest przywrócenie połączeń pasażerskich między Czachówkiem a Pilawą. Po modernizacji torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h. Z taką samą szybkością pojadą również pociągi towarowe.
Ważnym elementem zadania będzie budowa zupełnie nowego mostu kolejowego nad Wisłą w Górze Kalwarii. Obecna, stara przeprawa jest jednotorowa i stanowi tzw. wąskie gardło, znacznie ograniczając przepustowość linii. Zostanie ona zastąpiona nowoczesną, dwutorową konstrukcją. Co ważne dla lokalnej społeczności, obok torów przewidziano również ścieżkę pieszo-rowerową, która umożliwi bezpieczne przekraczanie rzeki.
Poprawi się także komfort podróżnych na stacjach i przystankach. Zmodernizowane perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, pojawią się na nich nowe wiaty, ławki i czytelne tablice informacyjne.
Przetarg obejmuje również tzw. prawo opcji. Oznacza to, że zamawiający może, ale nie musi, zlecić wykonawcy dodatkowe prace. W tym przypadku jedną z opcji jest budowa nowej kładki dla pieszych w rejonie ul. Letniskowej w Pilawie, co znacznie poprawiłoby bezpieczeństwo i komunikację w tej części miejscowości.
Cały projekt modernizacji odcinka od Skierniewic do Łukowa, którego częścią jest trasa do Pilawy, będzie współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. Kolejnym etapem będzie modernizacja odcinka między Skierniewicami a Czachówkiem, planowana na lata 2026-2029.
- Planowane są także prace na odcinku Pilawa - Łuków, które obejmą infrastrukturę pasażerską, w tym zmianę lokalizacji peronów, aby lepiej dostosować je do potrzeb mieszkańców. Rozważane jest przesunięcie przystanku Parysów w kierunku drogi wojewódzkiej nr 805 - oznajmia Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dodaje również, że plany te były konsultowane z lokalnymi samorządami. Przedstawicielka PKP PLK zaznacza jednak, że realizacja projektu na tym odcinku zależy od pozyskania odpowiedniego finansowania.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie