
PKP PLK rozpisała przetarg na jedną z największych inwestycji kolejowych w nowej perspektywie unijnej – modernizację linii kolejowej z Warszawy do Lublina. Według Krajowego Programu Kolejowego, modernizacja tej linii może kosztować nawet 3,5 mld złotych. Prace modernizacyjne linii kolejowej na odcinku Warszawa – Pilawa – Lublin mają trwać w latach 2017 – 2020.
Przebudowa linii kolejowej obejmie 150-kilometrowy odcinek między Otwockiem a Lublinem. Modernizacja linii kolejowej nr 7, która łączy między innymi Warszawę z Lublinem, planowana jest już od wielu lat. Lubelska linia znalazła się w zatwierdzonym rządowym spisie głównych inwestycji kolejowych do roku 2023 i jest jedną z największych inwestycji wyszczególnionych w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. PKP PLK ogłosiła właśnie najważniejszy dla tej inwestycji przetarg. Jego przedmiotem są prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Otwock – Lublin. Wykonawcy robót prawdopodobnie wyłonieni zostaną w pierwszym kwartale 2016r.
Zakres przedmiotu zamówienia będzie obejmować między innymi: prace przy podtorzu, układzie torowym, sieci trakcyjnej i na przejazdach. Część przejazdów zostanie zlikwidowanych, w ich miejsce PLK zbuduje nowe drogi. Konieczna będzie wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) w tym: urządzeń stacyjnych i liniowych wraz z warstwą LCS oraz budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2. Modernizacja nie ominie obiektów inżynieryjnych, w tym: mostów, wiaduktów i tuneli, a także peronów z dojściami i elementami małej architektury i informacją dla podróżnych.
Nowe wiaty, ławki i drugi tor w Pilawie
Efektem modernizacji ma być podniesienie prędkości pociągów w ruchu pasażerskim do 160 km/h, a w ruchu towarowym do 120 km/h. PLK zakłada też zwiększenie bezpieczeństwa na jednopoziomowych przejazdach kolejowych w wyniku zmniejszenia ich ilości, budowę nowych skrzyżowań dwupoziomowych oraz wyposażenia pozostałych przejazdów w nowoczesną sygnalizację i „nadzór wizualny". Na odcinku Otwock – Pilawa wybudowany zostanie drugi tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii i będzie można uruchomić większą liczbę połączeń na trasach lokalnych i regionalnych. Wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek - „Lublin Zachód”. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu PLK na remontowanym odcinku wybuduje 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 11 przejść dla pieszych pod torami. Modernizacja i budowa nowych przepustów pod torami pozwoli na bezpieczną migrację dzikich zwierząt. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem między Warszawą i Lublinem zajmie 1,5 godziny, to o 45 minut krócej niż dotychczas.
Odcinkowe zamknięcie linii kolejowej nr 7
PLK zastosuje w przetargu prekwalifikacje. Zaproszonych do udziału w przetargu zostanie ośmiu wykonawców z największym doświadczeniem i potencjałem. Zwycięzca zostanie wybrany na mocy kryterium ceny (80 proc.), terminu realizacji (10 proc.) i długości okresu gwarancji (10 proc.). Jeżeli wszystkie oferty przekroczą kosztorys, PLK zarządzi aukcję elektroniczną. Zanim jednak mieszkańcy będą mogli cieszyć się z modernizacji linii kolejowej i korzyści, jakie z niej płyną, należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ wiąże się ona z utrudnieniami w kursowaniu pociągów. Podczas robót torowych planowane jest wstrzymanie ruchu kolejowego na znacznych odcinkach. Co gorsza, przedłuża się przygotowanie tras objazdowych. Przetarg na przygotowanie linii Łuków-Parczew wciąż nie został rozstrzygnięty, nastąpi to najwcześniej w styczniu. Na czas realizacji zadania planowane jest odcinkowe zamknięcie linii kolejowej nr 7 dla ruchu pociągów. Niemniej jednak "siódemka" nie będzie zamknięta w całości podczas robót, a odcinkami. Całkowicie zamknięta będzie trasa Pilawa – Dęblin, a pociągi będą jeździły objazdami, między innymi z Lublina przez Łuków do Pilawy i dalej do Warszawy. Roboty na stacji Otwock i Pilawa będą odbywały się przy ruchu pociągów. Ponadto do trasy Warszawa – Pilawa – Lublin udało się włączyć nowe składy nowoczesnych polskich pociągów Dart.
Wykonawcę modernizacji linii Warszawa - Lublin powinniśmy poznać w pierwszym kwartale przyszłego roku. Na wykonanie prac będzie miał 43 miesiące. Teoretycznie możliwe jest więc otwarcie zmodernizowanej linii w rozkładzie jazdy 2019/2020, ale w rzeczywistości realizacja prac na trasie Warszawa – Lublin planowana jest na lata 2017-2020.
(rynek-kolejowy.pl, oprac. dw) 2015-12-11 09:43:48
fot. archiwum eG
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Cieszę się, że w końcu coś zacznie się robić w celu usprawnienia i w konsekwencji skrócenia podróży na całej trasie z Warszawy do Lublina. Cywilzacja dociera jednak i do nas. Mamy tylko nadzieję, że faktycznie PKP nie zlikwiduje postoju pociągów dalekobieżnych na stacji w Pilawie.
takk.. dostaniemy drugi tor, a w efekcie pociągi pospieszne przestaną zatrzymywać się w Pilawie. Przy okazji dziękuję bardzo Panu Woźniakowi za interwencję w sprawie pociągu Gałczyński-zaplanowano postój w Pilawie-pociąg cieszy się wielkim powodzeniem .
[quote name="edek"]a ja się zastanawiam czy w pilawie widukt powstanie?[/quote]jak wybudujesz to powstanie.
a ja się zastanawiam czy w pilawie widukt powstanie?