Reklama

Wyjątkowy koncert organowy w Mariańskim Porzeczu

W minioną niedzielę w kościele w Mariańskim Porzeczu odbył się wyjątkowy koncert organowy w wykonaniu Małgorzaty Trzaskalik-Wyrwy. Po raz pierwszy można było usłyszeć nową część organów dobudowaną do historycznego instrumentu z połowy XVIII wieku – sekcję pedału zawierającą dwa głosy basowe, 21 klawiszy (czyli dwie oktawy, w tym dolna tzw. krótka). Budowa sekcji pedału zamknęła prowadzone w poprzednich latach prace konserwatorskie i poszerzyła możliwości repertuaru, jaki można wykonywać na naszych organach.

W czasie mszy usłyszeliśmy fragmenty Messa Della Domenica Girolamo Frescobaldiego (1583-1643) – włoskiego kompozytora kręgu katolickiego, który dyktował trendy w muzyce liturgicznej w XVII wieku, po Soborze trydenckim.
Po mszy odbył się krótki koncert, podczas którego usłyszeliśmy „toccaty” pochodzące z różnych kręgów stylistycznych europejskiej muzyki organowej – z Włoch, Niemiec, Niderlandów, Hiszpanii i Austrii. Podróż po muzycznej Europie rozpoczęliśmy od Toccaty in e Johanna Pachelbela (1653-1706), kompozytora związanego z Norymbergą. W tym utworze szybkie, błyskotliwe motywy wykonywane na pełnym brzmieniu organów rękami rozgrywają się na tle długich nut trzymanych w partii nóg.
W kontraście do szybkiego i głośnego utworu Pachelbela następnie na wysłuchaliśmy Toccaty in a niderlandzkiego kompozytora Jana Pieterszoona Sweelincka (1562-1621), która zabrzmiała na czterostopowym otwartym flecie Portunal 4’, o niepowtarzalnym i niezwykle szlachetnym brzmieniu.
Inspiracją do wielu tanecznych fragmentów w utworach organowych była dla kompozytorów w dawnych wiekach muzyka ludowa, w szczególności taneczna. W polskim zbiorze z 1540 roku zawierającym utwory na organy – Tabulaturze Jana z Lublina –pośród niemal 500 utworów liturgicznych zapisano również 36 tańców. Podczas koncertu zabrzmiały trzy z nich: Ad novem saltus, Zakolam się tharnem, Rocal fuza.
W siedemnastowiecznej Hiszpanii utwory przeznaczone na instrumenty klawiszowe nazywano Tiento. Pod tą nazwą kryły się różne formy muzyczne, był to rodzaj Toccat, z tym, że do tytułu Tiento dodawano zwykle rozszerzenie oznaczające szczegółowe wytyczne dla wykonawcy w zakresie rejestru, który ma być użyty do wykonania utworu. Francisco Correa de Arauxo (1584-1654) – pochodzący z Sevilli ksiądz, który większość swego zawodowego życia spędził jako organista w katedrze w Sergovii – jest autorem księgi wspaniałych Tient, spośród których na koncercie zabrzmiało Segundo Tiento de Quatro tono a modo de cancion, czyli w stylu polifonicznym, kanonicznym. Muzyka ta oddaje mroczne wnętrza hiszpańskich świątyń, grę świateł płynących z małych wąskich okienek i bogactwo ornamentu, często pochodzenia arabskiego, który wypełnia większość powierzchni w historycznych kościołach tego kraju. W muzyce przebijaną się też rytmy taneczne, kastaniety i dzwonki.
Zakończenie koncertu stanowiło dzieło Georga Muffata (1653-1704), kompozytora austriackiego, którego muzyczne podróże do Włoch i Francji zainspirowały do połączenia tych odległych w formach muzycznych wypowiedzi styli. Toccata septyma jest (jak wskazuje nazwa) siódmym utworem w większym zbiorze Apparatus Musico Organisticus. Wielowątkowy utwór zaprezentował kapryśne i łkające flety, „gadający” pryncypał prospektowy oraz błyskotliwe organo pleno (pełne brzmienie organów) w różnych odsłonach. Utwór zwieńczony podwójną fugą na zakończenie został wykonany z udziałem dzwoniącej gwiazdy (Stella) i bębnów (Tympan)

tekst: Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, zdjęcia: Andrzej Martynowicz

(facebook.com/wilgaiokolice, oprac. red)

Aplikacja egarwolin.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo eGarwolin.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do