
W powiecie garwolińskim do egzaminu kompetencji dla gimnazjalistów przystąpiło 1 283 osób. Wśród uczniów gimnazjum najlepsi okazali uczniowie z gminy Górzno, gminy Wilga oraz miasta Garwolin.
Egzaminy gimnazjalne przeprowadzone zostały w dniach od 21 do 23 kwietnia. Egzamin składał się z trzech części. W części pierwszej – humanistycznej –gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), a w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach). W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Wyniki lepsze od wojewódzkich
W powiecie garwolińskim do egzaminów gimnazjalnych przystąpiło 1283 uczniów. Średni wynik uczniów z powiatu, z języka polskiego wyniósł 63,7%, w województwie średni wynik to 64,7%. Z historii i WOS średni wynik w województwie wynosi 65,9%, zaś w powiecie garwolińskim 64,4%. Znacznie niższe wyniki zauważyć można z matematyki, w województwie średni wynik to 51,2%, za w powiecie 48,8%. W wyżej wymienionych przedmiotach najlepiej wypadła gmina Górzno osiągając wyniki: w części humanistycznej 67,4%, historia i WOS 69,2%, matematyka 58,5%. W przedmiotach przyrodniczych powiat osiągnął wynik 49,2%, zaś w województwie średni wynik to 52,1%. W tej części egzaminu największą wiedzą wykazali się uczniowie miasta Garwolin uzyskując wynik 54,4%. W języku angielskim na poziomie podstawowym oraz na poziomie rozszerzonym powiat garwoliński wypadł znacznie słabiej w porównaniu do wyniku w województwie mazowieckim. Średni wynik powiatu to 59,3% w egzaminie podstawowym i 40,7% w rozszerzonym, zaś wynik województwa na poziomie podstawowym wyniósł 69,8%, rozszerzonym 51,2%. Również z tego przedmiotu, zarówno na poziomie podstawowym (69,2%), jak i rozszerzonym (55,8%) uczniowie z miasta Garwolin okazali się najlepsi. Znacznie lepiej uczniom powiatu garwolińskiego poszło z języka niemiecki na poziomie podstawowym, osiągnęli bowiem wynik 61,3%, gdzie średnia w województwie była niższa (55,5%). Niestety na poziomie rozszerzonym powiat osiągnął wynik zaledwie 19,3%, zaś województwo 52,3%. Na poziomie podstawowym egzamin najlepiej napisali uczniowie z gm. Wiga, osiągając wynik 80%. Również z języka rosyjskiego średnie wyniki uczniów z powiatu garwolińskiego są wyższe od średnie województwa. Na poziomie podstawowym wynik powiatu to 60,8%, zaś województwa 55,4%, najlepsi z języka rosyjskiego okazali się uczniowie miasta Garwolin.
Bezproblemowe zadania
Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie między innymi z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność wyszukiwania i porównywania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z biologii umiejętnością interpretacji i wyjaśniania zależności między organizmami. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu; w przypadku języka angielskiego uzyskali najwyższe wyniki za zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych. Dla zdających język włoski najłatwiejsze okazały się zadania z zakresu rozumienia ze słuchu oraz znajomości funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów przystępujących do egzaminu z języka angielskiego, włoskiego i francuskiego najlepiej poradziła sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie tekstów pisanych; zdającym język rosyjski i hiszpański najmniej problemów sprawiły zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu. Zdający język niemiecki w równym stopniu opanowali umiejętności rozumienia tekstów pisanych i rozumienia ze słuchu.
Co uczniowie opanowali słabiej?
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części humanistycznej trudność sprawiły uczniom między innymi zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające oceny prawdziwości przybliżeń dwóch pierwiastków na podstawie podanej informacji, a z chemii – rozumowania i zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. We wszystkich językach obcych nowożytnych(poza językiem włoskim), tak na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych. W przypadku egzaminu z języków: angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego na poziomie rozszerzonym dość dużo trudności przysporzyło zdającym zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej .
Wyniki z egzaminu gimnazjalnego.
(oke.waw.pl, oprac. dw) 2015-07-02 13:22:02
fot. archiwum eG
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie