
Numer 112 to szybkość i pewność połączenia z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Skrócenie średniego czasu oczekiwania na połączenie z operatorem do 12 sekund oraz zatrzymywanie zgłoszeń pomyłkowych lub fałszywych – to główne zalety funkcjonowania CPR.
Dzisiaj obchodzony jest Europejski Dzień Numeru 112. W województwie mazowieckim Centrum Powiadamiania Ratunkowego działa w Radomiu (największe w Polsce) oraz w Warszawie.
Nowy system i krótszy czas oczekiwania na połączenie
Największym sukcesem wprowadzenia nowego systemu powiadamiania ratunkowego jest skrócenie średniego czasu oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia od wzywającego pomocy do 12 sekund. Centra Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce pełnią również ważną rolę selekcji połączeń zbędnych, pomyłkowych i fałszywych. Tylko w styczniu tego roku CPR w Radomiu odebrało ponad 100 tys. zgłoszeń, natomiast niecałe 20 tys. z nich wymagało reakcji, czyli skierowania do odpowiedniej służby (policji, straży pożarnej lub ratownictwa medycznego).
Nadużycia funkcji „SOS”
Statystyki pokazują, że około 70-80 procent zgłoszeń jest fałszywych lub nieuzasadnionych. Bywa, że funkcja „SOS” w telefonie, służąca do wzywania pomocy, jest traktowana jak pomoc techniczna – szczególnie przy zablokowaniu karty SIM. Często niestety zdarzają się sytuacje zamawiania pizzy lub taksówek. Warto pamiętać, że telefon komórkowy bez karty SIM również wykona połączenie 112 (rodzice często o tym zapominają, dając takie telefony dzieciom do zabawy).
112 numerem alarmowym
Popularność numeru 112 w porównaniu do telefonów 997, 998 i 999 ciągle rośnie. Musimy jednak pamiętać i edukować społeczeństwo, że jest to numer alarmowy. Z praktyki działania Centrów Powiadamiania Ratunkowego wynika, że jest on często mylony z telefonem informacyjnym. – Jestem jednak przekonany, że procent połączeń nieuzasadnionych będzie malał, a dalszy rozwój CPR na Mazowszu przyczyni się do jeszcze większego poczucia bezpieczeństwa mieszkańców – mówi wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski.
{jb_greenbox}Przypomnijmy, że w 2007 roku wojewoda mazowiecki przejął część powstającej nowej siedziby straży pożarnej w Radomiu i zlecił przeprojektowanie jej do potrzeb Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które rozpoczęło działalność w styczniu 2013 roku. W ubiegłym roku centrum zostało również znacznie rozbudowane, dzięki czemu powstało łącznie 100 stanowisk operatorskich. Radomski obiekt stał się największym w Polsce i w przyszłości będzie pełnił wiodącą funkcję.{/jb_greenbox}
MUW (oprac. EB) 2014-02-11 09:42:49
Fot. sxc.hu
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Dzwoniąc pod numer 112 z Garwolina uzyskujemy połączenie z placówką w Radomiu skąd oni łączą z odpowiednia komórką, np. pogotowiem w Siedlcach co tak naprawdę wydłuża czas zgłoszenia o wezwaniu w tym przypadku karetki do pacjenta. Sam nie tak dawno miałem taką sytuację. Dyspozytorka w Siedlicach sama poinformowała mnie o tym, żeby w przyszłości dzwonić bezpośrednio na numer 999.Pytam więc - gdzie tu logika?!