
W ostatnich dniach, w Urzędzie Gminy Garwolin, odbyły się warsztaty edukacyjne „EKO-życie – budowanie świadomości ekologicznej” dla nauczycieli ze szkół z całego powiatu garwolińskiego. Gmina Garwolin uzyskała na ten cel dotację w wysokości 43 tys. 644,83 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Warsztaty edukacyjne „EKO-życie – budowanie świadomości ekologicznej” dla nauczycieli ze szkół z całego powiatu garwolińskiego był prowadzone przez dwa dni (22-33 września) w Urzędzie Gminy Garwolin. Gmina uzyskała na ten cel dotację w wysokości 43 tys. 644,83 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Eksperymenty i cyfrowe laboratorium przyrodnicze
Celem tego projektu jest wspomaganie edukacji ekologicznej poprzez propagowanie działań, podnoszących świadomość ekologiczną społeczeństwa przy wykorzystaniu programów i nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, opartych na zastosowaniu technologii informacyjnych. Założeniem projektu jest umożliwienie nauczycielowi i uczniom wykonywania eksperymentów i badań zjawisk, mających wpływ na środowisko naturalne. Uczestnicy w trakcie zajęć projektowych przeprowadzili i przeanalizowali różne zjawiska pod kątem wpływu na ekologię. W ramach tego zadania odbyły się szkolenia dla nauczycieli i uczniów z terenu powiatu garwolińskiego oraz zostało wyposażone Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Woli Rębkowskiej w cyfrowe laboratorium przyrodnicze, wspomagające jakość prowadzonych zajęć z zakresu edukacji ekologicznej. Po realizacji projektu pracownia ta będzie służyła jako ekologiczna pracownia międzyszkolna.
Rekrutacja do projektu trwała tylko 10 dni (od 1 do 10 września) i w tym czasie, mimo zwiększonych obowiązków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego placówki oświatowe z Woli Władysławowskiej, Parysowa, Rudy Talubskiej, Woli Rębkowskiej, Wilkowyi, Borowia, Samogoszczy, Garwolina, Rębkowa, Trzcianki, Głoskowa, Żabieńca, Michałówki, Iwowego, Oronnego i Kępy Celejowskiej zgłosiły się do projektu. W szkoleniu wzięło udział aż 34 pedagogów z 19 placówek oświatowych znajdujących się na terenie powiatu garwolińskiego. O możliwości wzięcia udziału w warsztatach decydowała kolejność zgłoszeń. Ze względu na możliwości organizacyjne i sposób prowadzenia zajęć zakwalifikowane osoby podzielono na dwie grupy.
Ochrona środowiska zaczyna się najbliżej nas
Pierwszego dnia dyrektor Gimnazjum im. Jana Pawła II w Woli Rębkowskiej Irena Skwarek zaczęła od słów Eryka Mistewicza: „Ekologia i ochrona środowiska to (…) nie tylko wielki przemysł, kopalnie i huty. To także Twoje i moje codzienne gesty, to Twoja i moja kuchnia, łazienka, garaż, ogród. to wybór przez Ciebie i przeze mnie środków komunikacji, sposobu spędzania wolnego czasu i taka ochrona środowiska zaczyna się najbliżej: w tym pokoju, mieszkaniu, domu.” – Bardzo ważne jest zaszczepianie wśród młodego pokolenia zainteresowania sprawami ekologii. Dziękuję za zaangażowanie i poświęcony czas. Dzięki Waszej pracy, współpraca pomiędzy obywatelami, a władzą lokalną w sprawach związanych ze środowiskiem naturalnym będzie łatwiejsza oraz oparta o wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas zajęć – podkreślił wójt gminy Marcin Kołodziejczyk.
Następnie przywitano uczestników, prowadzących warsztaty i organizatorów. Zajęcia prowadzono w sposób bardzo przystępny, uczestnicy uczyli się poprzez zabawę. Rozpoczęto od zaprezentowania tabletów i zestawu czujników, m.in.: dwutlenku węgla, pH, natężenia. Podkreślono, iż narzędzie jest wyposażone we wzmocnioną i wodoodporną obudowę, która zwiększa wytrzymałość tabletu, co jest szczególnie przydatne w warunkach lekcyjnych/szkolnych. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze nauczyciela, który dzięki temu jest w stanie kontrolować postępy pracy poszczególnych uczniów.
Urządzenia urozmaicą lekcje przyrody, fizyki, chemii
Jednym z bardziej interesujących elementów oprogramowania jest „LAB CAMERA” z sześcioma modułami: kamerą poklatkową, rejestrującą klatka po klatce długo zachodzące procesy, dzięki której można stworzyć film o dowolnej długości, obrazujący proces np. kiełkowania i wzrastania roślin, spalania, topnienia, krystalizacji; kinematyka – badanie wahadła, podczas którego można stworzyć wykres poruszania się, a nawet czasu między wahnięciami: wykrywanie ruchu – można stworzyć film odtwarzający np. obserwację zwierząt; mikroskop; uniwersalny rejestrator wagi, temperatury, który łączy się z poszczególnymi urządzeniami i tworzy wykresy z uzyskanych danych; wykrywacz ścieżek – przydatny przy obserwacji np. owadów, pojazdów, osób. Tablet wyposażony jest w czujnik przyspieszenia – akcelerometr; wbudowany mikrofon mierzący natężenie dźwięku w decybelach, ciśnienie akustyczne; dodatkowy czujnik dźwięku; czujnik – sondę pomiaru temperatury; interfejs, do którego można podłączyć poszczególne czujniki: stężenia CO², dźwięku, ciśnienia. Urządzenia urozmaicą lekcje przyrody, fizyki, chemii. Pozwolą uczniom na przeprowadzenie eksperymentów zachęcających do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Na zakończenie wszyscy uczestnicy zajęć otrzymali certyfikaty (wg projektu Jolanty Kujdy), poświadczające zdobyte umiejętności.
(garwolin-gmina.pl, oprac. ur) 2015-09-24 16:18:10
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
To całe eko ma służyć .....u nas wyglądale i kilku innym . Nie dość że surowce odbiera to jeszcze mu posegreguj . Za tą kase co bierze to powinien jeszcze ....sami wiecie co .