
W Liceum Ogólnokształcącym im. Joachima Lelewela w Żelechowie uczniowie, którzy zdecydowali się na tę szkołę, mogą wybrać ofertę edukacyjną realizowaną w klasach mundurowych. Dzięki innowacji pedagogicznej w klasie pożarniczej i policyjno-wojskowej młodzież poznaje specyfikację pracy w formacji, która w przyszłości ma szansę stać się ich zawodem.
Innowacja obejmuje uczniów, którzy kształcą się w klasach mundurowych
Innowacje pedagogiczne w Liceum Ogólnokształcącym im. Joachima Lelewela w Żelechowie prowadzone są w szkole od 2008 roku. – Dzięki nim uczniowie mają możliwość uczestniczenia w dodatkowych zajęciach, które obejmują dwie godziny lekcyjne w tygodniu – mówi dyrektor placówki Regina Gromoł. Innowacją objęci są ci uczniowie, którzy wybrali ofertę edukacyjną w klasach mundurowych – klasie strażackiej oraz policyjno-wojskowej. Zajęcia z wybranych zagadnień bezpieczeństwa pożarowego prowadzi st. sekc. Marcin Cichecki – strażak z PSP w Garwolinie, zadania policji wykłada insp. Stanisław Madejski, a zajęcia z wojska kpt. Piotr Władziński. Oprócz tego, uczniowie realizują rozszerzone przedmioty – biologię, matematykę i chemię w klasie pożarniczej oraz wos, geografię i język angielski w klasie policyjno-wojskowej. Program innowacji pedagogicznej wspierany jest m. in. przez starostwo powiatowe w Garwolinie.
Uczestniczą w wyjazdach edukacyjnych do jednostek wojskowych, policji i straży
Kadeci klas mundurowych mają zmodyfikowane zajęcia wychowania fizycznego i pracują według autorskich programów nauczania, typowych dla szkół resortowych. Biorą udział w ćwiczeniach sprawnościowych, musztrze, zajęciach terenowych, z pierwszej pomocy, kryminalistyki, strzelania, samoobrony oraz w rozprawach sądowych. Szkoła aktywnie współpracuje z PSP w Garwolinie, KPP w Garwolinie, z posterunkiem policji w Żelechowie, WKU, II Mazowiecką Brygadą Saperów w Kazuniu oraz Związkiem Oficerów Rezerwowych RP. Młodzież w trakcie zajęć uczestniczy w wyjazdach edukacyjnych do jednostek wojskowych, policji, straży, biorą udział w biwakach i zwiedzają wyższe uczelnie ( m. in. Akademię Obrony Narodowej w Warszawie, Szkołę Główną Służby Pożarniczej w Warszawie czy Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie). – Uczniowie dostają tutaj solidne przygotowanie. Mają możliwość weryfikacji swoich poglądów na temat zawodu strażaka, policjanta i wojskowego. Z naszą innowacją klas mundurowych byliśmy pierwsi w województwie siedleckim, a nabór do klasy strażackiej i policyjno-wojskowej cieszy się dużym zainteresowaniem. Jest dwa razy więcej kandydatów, niż moglibyśmy przyjąć – mówi dyrektor placówki.
Ceremoniał, dzień mundurowy i możliwość awansu
Przyjęty w szkole ceremoniał i regulamin pozwala uczniom klas mundurowych zdobywać kolejne stopnie awansu. Awansowanie odbywa się każdorazowo po klasyfikacji semestralnej i rocznej, a stopnie nadawane są na podstawie wyników w nauce i zachowania. W szkole w każdy piątek obowiązuje dzień mundurowy. Umundurowanie jest strojem obowiązującym i reprezentatywnym na uroczystościach, w których uczestniczą kadeci. Regina Gromoł podkreśla, że uczniowie klas mundurowych charakteryzują się ogromną determinacją oraz dużą sprawnością fizyczną, odnoszą również liczne sukcesy w konkursach wiedzy o bezpieczeństwie w ruchu drogowym, turnieju wiedzy pożarniczej i policyjnej.
Nauczyciele stawiają na praktykę i ćwiczenia
Jak tłumaczą uczniowie, wybór klasy mundurowej bardzo często zdeterminowany jest rodzinnymi tradycjami. – Wybrałem ten profil, ponieważ wiążę swoją przyszłość z pracą w straży, która jest moją pasją. Należę do OSP w Sokole. Razem z jednostką jeździmy na różnego rodzaju zawody i mamy duże osiągnięcia. W przyszłości wybieram się też do szkoły aspirantów – mówi jeden z uczniów klasy strażackiej. Wszyscy są tu traktowani na równi, a nauczyciele stawiają na praktykę i ćwiczenia, pozwalające rozwijać sprawność kadetów. – Aby poznać pracę strażaka, trzeba też zaczerpnąć pewnych niedogodności. Pracując w straży nie zawsze jest słodko i kolorowo. Często są trudne i ciężkie akcje, gdzie trzeba dać z siebie wszystko. Dzięki klasie mundurowej uczniowie mają już pewien ogląd, jak wygląda taka praca i mogą pochwalić się zdobytymi umiejętnościami, które przydadzą się im w życiu – wyjaśnia st. sekc. Marcin Cichecki. Zajęcia w klasie strażackiej i policyjno-wojskowej sprawiają, że młodzież ma możliwość zapoznania się z pracą w służbach mundurowych, a dodatkowe godziny z innowacji pedagogicznej pozwalają im na trafne wybranie zawodu i łatwiejszy start w przyszłość.
Więcej informacji o klasach mundurowych znajdziecie na stronie szkoły www.lelewelzelechow.net.
(EB) 2013-06-27 06:09:34
Fot. Dzień Profilaktyki Szkolnej w Żelechowie
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
[quote name="Maruda"]Kilka lat temu skończyłem LO w Żelechowie. Gdybym mógł cofnąć czas i wybrać jeszcze raz - nigdy bym tam nie chciał wrócić. Po skończeniu LO poszedłem na studia do Państwowej uczelni technicznej. Teraz wiem, że poziom nauczania przedmiotów ścisłych jest beznadziejny, aż trudno ująć to w słowa. Zero zaangażowania w pracę i motywacji uczniów ze strony nauczycieli. Ktoś planuje inżynierskie studia informatyczne? Nie da się bez samodzielnego przygotowania. Nauka fizyki? Fizyki w LO nie ma (to dobre dla tych którzy chcą jej uniknąć przez 3 lata). Matma? Bez problemu uczeń może przerosnąć mistrza. No i wychowania fizyczne ... uważam że byłem w tym dobry przychodząc do LO. Na koncie miałem liczne sukcesy na poziomie wojewódzkim ale wszytko to zostało zmarnowane. Lekcje przebiegają w sposób "mata piłkę i grajta, jak będzie koniec to po was przyjdę". Bardzo bym chciał żeby ta wiadomość dotarła do Dyrekcji. Każdy z nas chciałby żeby w tym kraju było co raz lepiej, ale żeby zmieniać świat musimy zacząć od samego początku, od najniższych szczebli. Niech nauczyciele wymagają ale przy tym pomagają pogłębiać wiedzę i rozwijać zainteresowania.[/quote]widzisz przyjacielu, Ty byś chciał, żeby w tym kraju było lepiej. Ale u władzy są z reguły ludzie, którzy chcieliby, żeby im było lepiej. A to są sprzeczne interesy.
Kilka lat temu skończyłem LO w Żelechowie. Gdybym mógł cofnąć czas i wybrać jeszcze raz - nigdy bym tam nie chciał wrócić. Po skończeniu LO poszedłem na studia do Państwowej uczelni technicznej. Teraz wiem, że poziom nauczania przedmiotów ścisłych jest beznadziejny, aż trudno ująć to w słowa. Zero zaangażowania w pracę i motywacji uczniów ze strony nauczycieli. Ktoś planuje inżynierskie studia informatyczne? Nie da się bez samodzielnego przygotowania. Nauka fizyki? Fizyki w LO nie ma (to dobre dla tych którzy chcą jej uniknąć przez 3 lata). Matma? Bez problemu uczeń może przerosnąć mistrza. No i wychowania fizyczne ... uważam że byłem w tym dobry przychodząc do LO. Na koncie miałem liczne sukcesy na poziomie wojewódzkim ale wszytko to zostało zmarnowane. Lekcje przebiegają w sposób "mata piłkę i grajta, jak będzie koniec to po was przyjdę". Bardzo bym chciał żeby ta wiadomość dotarła do Dyrekcji. Każdy z nas chciałby żeby w tym kraju było co raz lepiej, ale żeby zmieniać świat musimy zacząć od samego początku, od najniższych szczebli. Niech nauczyciele wymagają ale przy tym pomagają pogłębiać wiedzę i rozwijać zainteresowania.