
W tym tygodniu, w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Miętnem odbyło się spotkanie z udziałem wiceminister edukacji narodowej Teresą Wargocką. Wiceminister starała się wyjaśnić uczestnikom spotkania „dobrą zmianę w edukacji”, przybliżyć harmonogram wdrażania reformy oraz odpowiedzieć na pytania słuchaczy, przepełnionych obawami o przebieg i efekty planowanych zmian.
Spotkanie z wiceminister edukacji narodowej Teresą Wargocką odbyło się w środę 23 listopada w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Miętnem. Wiceminister oraz wszystkich słuchaczy powitał poseł na Sejm RP Grzegorz Woźniak. W spotkaniu udział wzięli m.in.: wicemarszałek Senatu RP Maria Koc, jej doradca Michał Jaworski, starosta powiatu Marek Chciałowski, samorządowcy, pracownicy starostwa, urzędów, dyrektorzy placówek oświatowych i ośrodków, przedstawiciele związków zawodowych, nauczyciele i uczniowie. Spotkanie zgromadziło ponad 100 osób.
Wiele emocji i nieprawdziwych informacji
Wicemarszałek Senatu Maria Koc przypomniała, że reforma edukacji, wprowadzana przez rząd jest realizacją zapowiedzi wyborczych Prawa i Sprawiedliwości. Senator przyznała, że reforma wywołuje sporo emocji i krąży wokół niej wiele nieprawdziwych informacji. W związku z tym obawy i wątpliwości związane z tematem potrzebnej, „dobrej zmiany w edukacji” stara się rozwiewać osoba najbardziej kompetentna, czyli wiceminister edukacji. Teresa Wargocka podkreśliła, że rząd PiS realizuje swoje obietnice wyborcze. Już zdecydował o przywróceniu obowiązku szkolnego do wieku 7 lat, co daje rodzicom możliwość wyboru wieku, w którym chcą wysłać do szkoły swoje dzieci. Rząd chce także utrzymania istniejącej sieci szkół w Polsce, głównie szkół podstawowych
Chcą zatrzymać likwidację szkół na wsiach
Wiceminister zwróciła uwagę zebranych na niepokojące zjawisko związane z malejącą w ciągu ostatnich lat liczbą dzieci. Niż demograficzny to jednak nie jedyna przesłanka do przeprowadzenia reformy. – Uważamy, że likwidacja szkół na terenach wiejskich, która w ostatnich latach przybrała charakter lawinowy, musi być zatrzymana – mówiła Teresa Wargocka, która podkreśliła, że środowiska lokalne zawsze bronią szkół swoich dzieci, które są dla nich miejscem bezpiecznym i miejscem życia kulturalnego i społecznego w małych miejscowościach.
Gdyby nie reforma, pracy dla nauczycieli byłoby coraz mniej
– Proces wygaszania gimnazjum, budowania szkoły 8-klasowej i tych typów szkół ponadpodstawowych rozpoczyna się w 2017 roku, ale on się w 2017 roku nie kończy. Ten proces może trwać maksymalnie do 5 lat. (..) Wygaszenie gimnazjów nie jest celem tej reformy. Wygaszenie gimnazjów ma uratować potencjał ten, który mamy, zabezpieczyć budynki, zabezpieczyć pracę nauczycielom, bo wiecie państwo, ze niż demograficzny postępuje i gdybyśmy nie podejmowali tej reformy, to tej pracy byłoby coraz mniej – mówiła wiceminister edukacji i dodała, że reforma obejmuje także zmiany wewnętrzne, m.in.: zmianę podstawy programowej i programu nauczania, powrót do funkcji wychowawczej szkoły, upodmiotowienie nauczyciela w procesie dydaktycznym i wychowawczym, odejście od nauczania w formule rozwiązywania testów, tworzenie w szkole przestrzeni do kształcenia i wychowania.
Poprzedni cykl kształcenia nie sprawdził się
Teresa Wargocka zaznaczyła, że dotychczasowe, 3-letnie cykle kształcenia się nie sprawdziły. Zgodnie z założeniami reformy, od 1 września 2017 roku 6-letnia szkoła podstawowa stanie się 8-letnią szkołą podstawową. Dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące od 1 września 2019r.stanie się 4-letnim liceum ogólnokształcącym. W tym samym roku 4-letnie technikum stanie się technikum 5-letnim. Od 1 września 2017r. Dotychczasowa 3-letnia zasadnicza szkoła zawodowa stanie się 3-letnią branżową szkołą I stopnia. Od 1 września 2020r. planowane jest utworzenie branżowej szkoły II stopnia.
Nie brakowało pytań i obaw
W dyskusji głos zabrali m.in. starosta Marek Chciałowski, pracownik starostwa Justyna Maszkiewicz, radna gminy Trojanów Stanisława Mądra, burmistrz miasta i gminy Pilawa Albina Łubian, prezes zarządu ZNP Halina Poszytek, przewodniczący Oddziału Garwolin NSZZ „Solidarność” Przemysław Stępniewski, dyrektorzy szkół i ich nauczyciele. Padały pytania o m.in. nową formę kształcenia ponadpodstawowego w aspekcie szkolnictwa zawodowego, czyli szkoły branżowe, pewność zatrudnienia nauczycieli, ich pensum, brakującą liczbą pomieszczeń w budynkach oświatowych, które przy poprzedniej reformie były zmieniane z klas na np. świetlice oraz o egzamin na zakończenie 8 klasy szkoły podstawowej. Wiceminister starała się udzielać odpowiedzi na zadawane pytania. Informowała, że temat szkolenia zawodowego jest bardzo złożony i stale jest dyskutowany. Uspokajała, że nie będzie obecnie masowych zwolnień nauczycieli. Kilka pytań jednak pozostało bez odpowiedzi,
Podczas spotkania dyrektor ZSP nr 2 CKP w Garwolinie Ewa Flaga i dyrektor ZSP nr1 CKU w Garwolinie Hanna Wilczek przekazały wiceminister Wargockiej pisma, dotyczące naliczania szkołom podatku przez PFRON.
Uczestnicy spotkania otrzymali materiały informacyjne, przygotowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przedstawiono w nich najważniejsze pytania i odpowiedzi związane z reformą edukacji oraz harmonogram jej wdrażania.
(ur) 2016-11-26 18:31:59
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Widzę na zdjęciu też żonę powiatowego >misiewiczamisiewiczamisiewiczaGarwolinie.
W kwestii formalnej- Dojna zmiana.
Popatrzcie po fotkach tam połowa to urzedasy ze starostwa i urzedów, nauczycieli jak na lekarstwo :cry: