
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Garwolinie, w okresie ośmiu miesięcy, na działalności przewozowej osiągnęło straty sięgające prawie 1 mln zł. Prezes PKS Stefan Gora uważa, że nie da się mówić o rozwoju firmy, jeśli nie będzie ona dofinansowywana ze środków zewnętrznych.
Podstawowym celem działania Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Garwolinie jest wykonywanie zadania własnego samorządu powiatu garwolińskiego, dotyczącego spełniania potrzeb mieszkańców, czyli publicznego transportu pasażerskiego. Spółka realizuje również inne zadania na potrzeby własne oraz świadczy usługi na zewnątrz, na potrzeby mieszkańców powiatu.
Mniejsze przychody spowodowane mniejszą ilością pasażerów
Podczas wczorajszej sesji rady powiatu prezes PKS Stefan Gora poinformował, iż obecnie spółka zatrudnia 137 pracowników na 136 etatach, w tym 75 kierowców, 24 pracowników stacji obsługi i diagnostyki, jednego pracownika w administracji pracy kierowniczej oraz 7 pracowników stacji paliw. Od początku bieżącego roku zatrudnienie w firmie zmniejszyło się o 7 osób, ponadto 3 osoby na czas dzisiejszy nie pracują, z uwagi na urlopy macierzyńskie i świadczenia zdrowotne, na których przebywają. Średnia płaca w spółce za osiem miesięcy wyniosła 2 tys. 527 zł brutto i jest niższa o 127 zł w stosunku do takiego samego okresu w roku 2014. W przewozach pasażerskich spółka za okres ośmiu miesięcy, w porównaniu z rokiem ubiegłym, zanotowała 10% spadek w ilości przewiezionych pasażerów. Z transportu autobusowego skorzystało ponad 1 mln 241 tys. osób. Z tego tytułu spółka osiągnęła przychody w wysokości 4 mln 301 tys. zł. Przychody te są niższe o 8,3% w stosunku do roku 2014. – Na działalności przewozowej spółka osiągnęła straty w wysokości 992 tys. 573 zł za okres ośmiomiesięczny, wynik ten jest lepszy w porównaniu do roku 2014 o 24%, tj. o 317 tys. 319 zł i lepszy jest w stosunku do planu jaki był nakreślony o 85 tys. zł – mówił prezes Stefan Gora.
Strata niższa od planowanej
Spółka prowadzi przewozy pasażerskie na 97 liniach, z czego 34 to wojewódzkie, 56 powiatowe i 7 to gminne. Wynik osiągnięty na przewozach w sierpniu to strata 203 tys. 464 zł. W dni powszednie przewozy pasażerskie realizowane są na około 420 kursach z wykorzystaniem 80 autobusów o różnej pojemności. Dodatkowo spółka realizuje przewozy nieregularne, głównie w zakresie dowozu uczniów do szkół, na zajęcia sportowe i wycieczki. Na pozostałych rodzajach działalności spółka, za okres ośmiu miesięcy, osiągnęła następujące wyniki: usługi stacji obsługi pojazdów i diagnostyki – zysk ponad 44 tys. zł, sprzedaż paliw i oleju – zysk ponad 206 tys. zł, gospodarka nieruchomościami i sprzedaż powierzchni reklamowych – ponad 267 tys. zł. – Ponieważ spółka poniosła duże straty na działalności przewozowej, osiągnięty wynik ogółem z działalności za 8 miesięcy, pomimo pozytywnych wyników z pozostałych działalności, to strata w wysokości 381 tys. 691 zł – informował prezes PKS, który dodał, iż za miesiąc sierpień spółka poniosła straty w wysokości ponad 101 tys. zł, przy planowanej na kwotę 122 tys. zł. – Strata jest trochę niższa, zaś strata ogółem za osiem miesięcy, jest także niższa od planowanej o około 65 tys. zł – podsumował sytuację ekonomiczno-finansową przedsiębiorstwa Stefan Gora.
Trudno mówić o rozwoju firmy bez wsparcia finansowego
Strata niższa od planowanej to efekt restrukturyzacji zatrudnienia, która prowadzona była jeszcze w poprzednich latach, to także efekt zawieszenia części kursów autobusowych, które były realizowane wcześniej. Temu wynikowi sprzyja również obniżenie cen paliw, które w ostaniach miesiącach spadają, co powoduje obniżenie kosztów transportu. Prezes PKS dodał, iż gdyby nie dodatkowa działalność jaką prowadzi spółka, naprawdę trudno byłoby związać koniec z końcem. – Przewozy autobusowe, przewozy powiatowe nigdzie nie są wspierane środkami publicznymi. Są środki z Unii Europejskiej na kolej, na budowę nowych torów, na budowę zajezdni i na budowę dworców. Te środki są także dla samorządów miejskich, na transport miejski. Nie ma takich środków na transport autobusowy, na transport powiatowy. Nie interesuje się nikt tą problematyką, ani rząd, ani posłowie – podkreślił Stefan Gora, który dodał, że na tym tracą mieszkańcy. – Dopóki nie będzie wsparcia przewozów, to trudno mówić o rozwoju, bo my na dzień dzisiejszy realizujemy bardzo wiele przewozów, na wielu kursach, znacznie poniżej osiąganych przychodów. Wszystkie nierentowne kursy, które dzisiaj realizujemy, trzeba będzie zawiesić co najmniej, jeśli nie będzie jakiegoś rodzaju dopłat do ich realizacji – puentował prezes przedsiębiorstwa.
(dw) 2015-09-30 13:03:27
fot. poglądowe archiwum eG
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
[quote name="Rancho po pilawsku"][quote name="wujek dobra rada"]Ta firma powinna upaść - sprzedać nieruchomości, odprawić pracowników, oddać długi i nie bawić się w przedsiębiorców za naszą kasę.Są na terenie powiatu, które "wykonywanie zadania własnego samorządu powiatu garwolińskiego, dotyczącego spełniania potrzeb mieszkańców, czyli publicznego transportu pasażerskiego" - świetnie wykonają.The End[/quote]Zarządzanie PKS-em oddać dwójce najlepszych samorzadowców z powiatu: Łubianowej i Gąsce, dołaczyć jeszcze Kołodziejczyka z gminy i cudne trio. Łoni na pewno wyprowadzą PKS na prostą[/quote]gora już wyprowadza
[quote name="wujek dobra rada"]Ta firma powinna upaść - sprzedać nieruchomości, odprawić pracowników, oddać długi i nie bawić się w przedsiębiorców za naszą kasę.Są na terenie powiatu, które "wykonywanie zadania własnego samorządu powiatu garwolińskiego, dotyczącego spełniania potrzeb mieszkańców, czyli publicznego transportu pasażerskiego" - świetnie wykonają.The End[/quote]Zarządzanie PKS-em oddać dwójce najlepszych samorzadowców z powiatu: Łubianowej i Gąsce, dołaczyć jeszcze Kołodziejczyka z gminy i cudne trio. Łoni na pewno wyprowadzą PKS na prostą
[quote name="garwolak"]Jakoś prywaciarzom opłacają się przewozy tylko pekaesowi nie.Sprywatyzować to czym prędzej i nie będzie problemu.[/quote]"garwolak" a w jakim słoiku cię do naszego Garwolina przywieźli
[quote name="wujek dobra rada"]Ta firma powinna upaść - sprzedać nieruchomości, odprawić pracowników, oddać długi i nie bawić się w przedsiębiorców za naszą kasę.Są na terenie powiatu, które "wykonywanie zadania własnego samorządu powiatu garwolińskiego, dotyczącego spełniania potrzeb mieszkańców, czyli publicznego transportu pasażerskiego" - świetnie wykonają.The End[/quote]odezwał się filozof z miastkowszczyzny
panie góra ja wiem co trzeba zrobić, żeby zarządzana przez pana firma przynosiła zyski. musi pan zawiesić wszystkie połączenia i sprzedać autobusy, zwolnić wszystkich pracowników i zamknąć stację benzynową. następnie zgasi pan światło i weźmie jakieś 170 tyś odprawy - to będzie wymierny pański zysk. A tak na poważnie. jakie ma pan kwalifikacje do kierowania firmą transportową? bo rozumiem, że jakieś pan ma.
[quote name="garwolak"]Jakoś prywaciarzom opłacają się przewozy tylko pekaesowi nie.Sprywatyzować to czym prędzej i nie będzie problemu.[/quote]Troll z Miastkowa
Jakoś prywaciarzom opłacają się przewozy tylko pekaesowi nie.Sprywatyzować to czym prędzej i nie będzie problemu.
nie rozumiem, na prawdę nie rozumiem - dyrektorem jest najbłyskotliwszy umysł garwolina, największy strateg i geniusz marketingu, mistrz zarzadzania i cesarz PR-u oraz analityki rynku i jego firma przynosi straty??? no na prawdę nie wierzę.
Panowie rzadzacy zamiast budowac nowe urzedy wybudojcie parking poziomowy z opcja biletu autobusowego pay and go pod parkingiem przystanek autobusowy ze stanowiskami i lokalami urzytkowymi na poziomie zero i nasz pks zacznie przynosic wymierne korzysci , pozdrawiam z Anglii .
A czego się spodziewaliscie ze co że geniusz Góra coś zmieni jeśli już to z jego kompetencjami może tylko pogrążyć ten zakład
Ta firma powinna upaść - sprzedać nieruchomości, odprawić pracowników, oddać długi i nie bawić się w przedsiębiorców za naszą kasę.Są na terenie powiatu, które "wykonywanie zadania własnego samorządu powiatu garwolińskiego, dotyczącego spełniania potrzeb mieszkańców, czyli publicznego transportu pasażerskiego" - świetnie wykonają.The End