
Dobra wiadomość dla kierowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla ostatniego, brakującego fragmentu Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi ekspresowej S17. 14-kilometrowy domknie Warszawski Węzeł Drogowy.
Brakujący odcinek o długości około 14 kilometrów, rozciągający się od węzła Drewnica (na skrzyżowaniu z S8) do węzła Warszawa Wschód, jest ostatnim elementem układanki, który pozwoli na docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy stolicy. Obecnie kierowcy, z powodu braku WOW, zmuszeni są korzystać z dróg wojewódzkich i lokalnych ulic, co generuje dodatkowe korki i obciążenia. Jak pokazują dane z Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021, najbardziej obciążone fragmenty ringu to S8 na wysokości Powązek (blisko 200 tys. pojazdów dziennie) oraz most Grota-Roweckiego (około 186 tys. pojazdów).
GDDKiA poszukuje biura projektowego, którego głównym zadaniem będzie ponowna analiza możliwych wariantów przebiegu nowej trasy. Szczególny nacisk ma zostać położony na rozwiązania tunelowe, a projektanci wezmą pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia z podobnych inwestycji. Celem prac jest wskazanie najbardziej korzystnego przebiegu trasy pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym.
Ważną częścią procesu projektowego będą spotkania informacyjne z mieszkańcami. To właśnie wtedy lokalna społeczność będzie miała szansę na składanie wniosków i opinii do proponowanych rozwiązań. GDDKiA zapewnia, że wszystkie zgłoszenia zostaną dokładnie przeanalizowane przez projektantów.
Po zakończeniu analizy, GDDKiA złoży do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. To właśnie ta decyzja wskaże ostateczny wariant trasy, dla którego zostaną opracowane szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejne etapy to wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji ZRID (o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) i rozpoczęcie robót budowlanych. Szacowany czas realizacji inwestycji, przy sprawnym przebiegu wszystkich procedur, to lata 2032-2035.
Decyzja o ogłoszeniu nowego przetargu to efekt wieloletnich i skomplikowanych procedur formalno-sądowych, które opóźniały budowę WOW. Pierwotny wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW (Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód) trafił do RDOŚ w Warszawie już w lipcu 2015 roku.
Sprawa była wielokrotnie przenoszona między urzędami (m.in. do RDOŚ w Białymstoku), a wydane decyzje środowiskowe były uchylane i zaskarżane w sądach (WSA i NSA). Ostatnie rozstrzygnięcia sądowe, z marca 2025 roku, ostatecznie doprowadziły do uchylenia decyzji środowiskowych i umorzenia postępowań dla obu fragmentów WOW. Ze względu na ten skomplikowany stan prawny i potrzebę aktualizacji dokumentacji, GDDKiA podjęła decyzję o wycofaniu poprzednich wniosków i rozpoczęciu procesu od nowa, poprzez ogłoszenie obecnego przetargu.
Budowa Warszawskiego Węzła Drogowego rozpoczęła się w 2008 roku i od tego czasu sukcesywnie oddawano do użytku kolejne odcinki. Kierowcy mają już do dyspozycji 68 km tras, w tym m.in. fragmenty S8 (Trasa Armii Krajowej), S2 Południową Obwodnicę Warszawy z tunelem pod Ursynowem oraz węzeł Lubelska, łączący autostradę A2 z S2 i S17.
Brakujące 14 kilometrów Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest istotne dla pełnej funkcjonalności ringu wokół stolicy. Jego domknięcie pozwoli na znaczne usprawnienie ruchu, odciążenie lokalnych dróg oraz efektywniejsze rozprowadzenie potoków pojazdów, co wpłynie na komfort podróżowania i zmniejszenie zatorów w aglomeracji warszawskiej.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie