
Budowa drogi ekspresowej S17 na trasie od Garwolina do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego przekroczyła półmetek. Jak realizacja bardzo ważnej pod względem komunikacyjnym inwestycji wygląda w liczbach?
Jak informuje Krzysztof Nalewajko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zaawansowanie finansowe budowy jest na poziomie około 60 i 62 proc. a rzeczowe ok. 52 i 57 proc. Prace na budowie dwóch odcinków S17: Garwolin – Gończyce i Gończyce – granica województw są w toku. Trwa zarówno układanie betonowej nawierzchni przyszłej trasy głównej, jak i prace przy obiektach inżynierskich, roboty ziemne, budowa systemu odwodnienia, urządzeń ochrony środowiska, branży elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej.
Postępy prac w liczbach
– Przypomnijmy, że odcinek od Garwolina do Gończyc to nie tylko budowa trasy głównej o długości ok. 12,2 km, ale również dróg zbiorczych, lokalnych i dojazdowych o łącznej długości prawie 25 km. Wykonano już około 637,1 tys. m3 wykopów z planowanych 725,6 tys. m3. Wymieniono ok. 62,9 tys. m3 gruntów słabonośnych z ogółem 80,4 tys. m3. Wykonano ok. 534,1 tys. m3 z 779,7 tys. m3 nasypów. Nawierzchni betonowej ułożono ok. 9 km z 20,3 km. Do wykonania jest jeszcze ok. 3,5 km nawierzchni whitetopping na starym przebiegu DK17. Ogółem w nawierzchnie betonową wbudowano ok. 25 270 m3 betonu z 68 846 m3. Do wykonania jest też ok. 652 m nawierzchni bitumicznej na trasie głównej. Zamontowano 2,8 km barier energochłonnych z ogółem 51 km. Na 11 z 13 obiektów inżynierskich wykonane są już ustroje niosące. Z 45 przepustów wykonano już 37, a z prawie 12 959 m3 betonu konstrukcyjnego wbudowano już w obiekty inżynierskie ok. 9634 m3. Usunięto również wszystkie kolizje z instalacjami elektroenergetycznymi i telekomunikacyjnymi – postęp prac w liczbach na pierwszym odcinku przedstawia Krzysztof Nalewajko.
– Na odcinku od Gończyc do granicy województw trasa główna ma długość ok. 13 km a drogi zbiorcze, lokalne i dojazdowe łącznie prawie 30 km. Wykonano już ok. 840 tys. m3 wykopów z planowanych 960 tys. m3. Wymieniono ok. 70 tys. m3 gruntów słabonośnych z 75 tys. m3. Wykonano ok. 922 tys. m3 z 1036 tys. m3 nasypów. Nawierzchni betonowej ułożono ok. 7,8 km z 19,7 km. Do wykonania jest jeszcze ok. 5,3 km nawierzchni whitetopping na starym przebiegu DK17. Ogółem w nawierzchnie betonową wbudowano ok. 21 800 m3 betonu z 70 790 m3. Do wykonania jest też ok. 1,1 km nawierzchni bitumicznej na trasie głównej. Zamontowano 3,4 km barier energochłonnych z ogółem 44,6 km. Na 15 z 21 obiektów inżynierskich wykonane są już ustroje niosące. Z 33 przepustów wykonano już 15, a z prawie 16 200 m3 betonu konstrukcyjnego wbudowano już w obiekty inżynierskie ok. 12 245 m3. Usunięto większość kolizji z instalacjami telekomunikacyjnymi – dodaje przedstawiciel GDDKiA.
Koszt prac budowlanych na obu odcinkach to łącznie ponad 602 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jako jeden z pięciu odcinków budowanej drogi ekspresowej S17 Garwolin – Kurów. Wartość tych projektów to blisko 2,3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie prawie 1,2 mld zł.
Inf. pras., oprac. i fot. ur
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie