
Władze powiatu garwolińskiego wyraziły sprzeciw, by za przejazd obwodnicą Garwolina pobierane były opłaty w systemie viaTOLL. Jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa uważa go za bezzasadny i podtrzymuje wprowadzenie opłat już od 1 października.
W lipcu Rada Powiatu, w imieniu społeczności lokalnej, zamieszkującej na terenie powiatu garwolińskiego, wnosiła o wstrzymanie wprowadzenia w życie rozporządzenia Rady Ministrów, na mocy którego ma być pobierana opłata elektroniczna na drodze ekspresowej S17 na odcinku Michałówka (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W) – węzeł Garwolin Południe. Pomimo sprzeciwu władz, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, iż decyzja o wprowadzeniu opłat jest ostateczna i nie ulegnie zmianom.
Środki z opłat przeznaczone są na budowę dróg krajowych
Na początku sierpnia do Starostwa Powiatowego wpłynęło pismo z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, w którym podsekretarz Stanu Jerzy Szmit poinformował, iż opłata za przejazd obwodnicą Garwolina będzie pobierana od 1 października 2016 roku. Podsekretarz Stanu zaznaczył, iż na mocy rozporządzenia Rady Ministrów do elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL włączonych zostanie około 152 km dróg krajowych o najwyższym standardzie technicznym, w tym odcinki dróg ekspresowych stanowiących obejścia Garwolina (S17), Miękowa (S3) i Nowogardu (S6). Podkreślił również, iż przychody z tytułu opłat za przejazd stanowią podstawy finansowe funkcjonowania Krajowego Funduszu Drogowego, który jest podstawowym źródłem finansowania inwestycji na drogach krajowych, jest także mechanizmem pozwalającym na absorpcję środków z budżetu Unii Europejskiej. Ze środków tych budowane i rozbudowywane są drogi krajowe. Jeśli więc opłaty nie będą pobierane, nie będzie środków na budowę i rozbudowę dróg krajowych.
Wprowadzenie opłat nie spowoduje natężenia ruchu w mieście
W piśmie skierowanym do Ministerstwa, Rada Powiatu podkreśliła, iż projekt rozporządzenia wzbudził niezadowolenie i niepokój społeczności lokalnej. Powodem niezadowolenia jest obawa o przeniesienie się ruchu, w szczególności pojazdów wysokotonażowych, na drogę krajową nr 76, która przebiega przez centrum miasta Garwolina oraz na pozostałe drogi lokalne, zlokalizowane w bezpośredniej bliskości obwodnicy miasta Garwolina w ciągu drogi krajowej nr 17. Zdaniem Jerzego Szmita wprowadzenie opłaty za przejazd obwodnicą nie spowoduje większego natężenia ruchu w Garwolinie. Podsekretarz podkreśla, iż opłaty pobierane są nie tylko w największych miejscowościach (np. Warszawa, Kraków, Lublin), ale także mniejszych (np. Mińsk Mazowiecki, Augustów, Płońsk) i nigdy nie było sygnałów o zwiększonym ruchu. – Resort właściwy do spraw transportu nie otrzymuje przy tym od władz miejskich żadnych sygnałów dotyczących istotnego zwiększenia się ruchu ciężkiego w miastach, których obejścia objęte są opłatą elektroniczną od pojazdów ciężkich – zauważa Jerzy Szmit. Zdaniem podsekretarza Stanu wynikać to może z kilku powodów. – Po pierwsze, średnie stawki opłat w systemie viaTOLL są jednymi z najniższych w Unii Europejskiej(...). Opłata za przejazd obwodnicą Garwolina dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton będzie wynosić, zależnie od klasy emisji spalin pojazdu, od 2,97 do 5,83 zł, przy czym większość pojazdów zarejestrowanych w systemie viaTOLL stanowią pojazdy najbardziej przyjazne środowisku, które ponoszą niższe opłaty. Po drugie, przewoźnikom drogowym nie opłaca się zjeżdżać do centrów miast z dróg wprawdzie płatnych, ale zapewniających możliwość szybkiego przejazdu i pozwalających na dostarczenie towarów na czas. Po trzecie, organy zarządzające ruchem na terenie miast wprowadzają ograniczenia tonażowe dla pojazdów ciężkich – argumentuje podsekretarz Stanu Jerzy Szmit.
Ponadto w planach jest, by cały ciąg budowanej obecnie drogi S17 na odcinku Warszawa – Kurów włączyć do elektronicznego systemu poboru opłat dla pojazdów ciężkich.
(dw) 2016-08-31 12:04:20
fot. archiwum eGarwolin, viatoll
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Współczuje teraz korków w Garwolinie :-| Wraca stara Lubelska :P dobrze że można było się trochę chociaż pocieszyć obwodnicą i lużniejszym Garwolinem :(
Czyli witajcie ciężarówki na mieście?
No to pozostaje tylko przy zjazdach z obwodnicy postawić znaki zakazu dla sam ciężarowych które nie dowiozą towaru do miasta i powstanie taki krzyk że natychmiast opłatę zdejmą .Tylko .....do tego trzeba mieć jaja.