
Od 17 stycznia 2013 roku wniosek o paszport będzie można złożyć w dowolnym wydziale paszportowym na terenie całego kraju, bez względu na miejsce zameldowania. W Mazowieckiem w ostatnich pięciu latach zwiększono liczbę punktów paszportowych z 8 do 20. W ubiegłym roku wojewoda mazowiecki wydał 222 tys. paszportów.
Czas wyrobienia paszportu (do 30 dni) i opłaty pozostają bez zmian. – W związku z nowymi przepisami przewidujemy zwiększenie liczby wnioskodawców, szczególnie w Warszawie. W sezonie paszportowym od marca do września planujemy wzmocnienie obsługi klientów, będziemy też na bieżąco monitorować sytuację – powiedziała Kataryna Prus-Stachyra, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich (WSO) Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego (MUW).
{jb_info}Na Mazowszu działa 20 punktów paszportowych, 5 w delegaturach MUW (Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom i Siedlce), 15 w Warszawie i okolicznych powiatach. W wybranych punktach umożliwiono uiszczanie opłat w kasach na miejscu i wprowadzono elektroniczny system numerkowy. Pod koniec 2009 r. urząd wojewódzki uruchomił automatyczną infolinię paszportową (22) 695 73 88. Wszelkie informacje dotyczące paszportów dostępne są na www.mazowieckie.pl (zakładka Paszporty).{/jb_info}
Sprawdź ważność paszportu przed wakacjami
Zmiany umożliwią także wydanie paszportu tymczasowego w nagłych, udokumentowanych przypadkach związanych z działalnością zawodową. Dotychczas było to możliwe tylko w przypadku choroby, śmierci za granicą najbliższego członka rodziny lub konieczności nagłego leczenia. Mimo tego, w Mazowieckiem, w sezonie, każdego dnia około 50 osób wnioskuje o przyspieszenie decyzji paszportowej – większość z powodu wykupionej wycieczki. – Zachęcamy do sprawdzenia terminu ważności paszportów całej rodziny i składania wniosków o paszport przed zaplanowaniem letnich wakacji za granicą, co najmniej 1,5 miesiąca przed wyjazdem. Co roku straż graniczna cofa z lotniska ponad 150 osób z powodu nieważnego paszportu lub jego braku – przypomina Katarzyna Prus-Stachyra, dyrektor WSO MUW.
{jb_greenbox}Obecnie paszport wydaje wojewoda właściwy ze względu na miejsce zameldowania wnioskodawcy. W przypadku braku takiego miejsca – według ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały. Podstawą zmian jest ustawa z 16 listopada 2012 roku o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych. Opublikowana w Dzienniku Ustaw 17 grudnia 2012 roku, która wchodzi w życie w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia.{/jb_greenbox}
Fot. sxc.hu
(www.mazowieckie.pl, oprac. ur) 2013-01-16 07:39:49
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie