
Budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku od Garwolina do granicy z województwem lubelskim rusza pełną parą. W marcu zostały wydane dwa zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a plac budowy został przekazany wykonawcy inwestycji – firmie Budimex. Gotową ekspresówką pojedziemy w połowie 2019 r. Wówczas przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska może zająć niecałe półtorej godziny.
W drugim tygodniu marca Mazowiecki Urząd Wojewódzki wydał dwa zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), czyli pozwolenia na budowę drogi ekspresowej S17 na odcinku od Garwolina do granicy z województwem lubelskim. Pierwszy dotyczy odcinka od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc (o długości ok. 12,2 km), a drugi od Gończyc do granicy województw (o długości ok.13 km). Wydanie decyzji przez wojewodę mazowieckiego umożliwiło rozpoczęcie procesu przejęcia nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej. Wykonawca mógł rozpocząć prace.
Decyzje ZRID i przekazanie placu budowy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości otrzymają zawiadomienia o wydaniu takiej decyzji na adres wskazany w ewidencji gruntów. Decyzja ZRID wskazuje nie tylko teren, na którym będą zrealizowane roboty związane z budową drogi ekspresowej. Stwierdza również przejęcie z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości przeznaczonych na pas drogowy oraz zatwierdza podział nieruchomości pod ten pas. Decyzja obejmuje swoim zakresem nie tylko teren pod samą drogę, ale również skrzyżowania, rowy drogowe, skarpy, drogi gospodarcze, zbiorniki retencyjne czy też tzw. czasowe zajęcia pod przebudowę kolidujących instalacji.
Wydanie decyzji ZRID umożliwia też rozpoczęcie procesu szacowania wartości nieruchomości przejętych pod budowę drogi, a później wypłatę odszkodowań. Wysokość odszkodowania ustala wojewoda w postępowaniu administracyjnym, które kończy się wydaniem decyzji o ustaleniu odszkodowania. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie wypłacać należne kwoty.
{jb_greenbox}Działki nie należące do Skarbu Państwa, podlegające w całości do przejęcia pod inwestycję:
Gmina Garwolin:
Obręb 0019 Sulbiny, działki ew. Nr: 81/2, 82/2, 83/5, 83/7;
Gmina Górzno:
Obręc 0009 Mierżączka, działki ew. Nr: 153, 349, 66;
Obręb 0006 Józefów, działki ew. Nr: 92, 91/1, 91/2, 109, 19, 21, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 44/2, 113, 208, 209, 416/6,416/5, 428, 176, 177, 178, 126/3,123/2, 120/1, 1;
Gmina Sobolew:
Obręb 0004 Gończyce, działki ew. Nr: 854, 832/2;
Gmina Trojanów:
Obręb 0024 Wola Korycka Górna, działki ew. Nr: 331/1, 146, 1170, 145, 144, 143, 329, 1171, 330/2, 354/4, 354/6, 355/2, 356/2, 376, 1162/3, 1169, 1162/4, 449, 772, 594/1, 596, 597, 598, 599, 600;
Obręb 0014 Mroków, działki ew. Nr: 273/2;
Obręb 0009 Korytnica, działki ew. Nr: 8/1, 291/3, 216/3, 175/1, 176/3, 176/5, 177/1, 178/3, 188/2;{/jb_greenbox}
16 marca został przekazany wykonawcy, czyli firmie Budimex, plac budowy. Ponadto została wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu na czas prowadzenia robót związanych z wycinką drzew oraz wykonywaniem zjazdów tymczasowych na teren budowy. W związku z powyższym mogą wystąpić utrudnienia w ruchu. Utrudnienia będą polegać na: miejscowych ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzania na odcinkach drogi w bezpośredniej strefie robót, spiętrzeniu ruchu w rejonie prowadzonych prac oraz zawężeniu szerokości jezdni.
Kto buduje drogę S17, gdzie i za ile?
Wykonanie prawie 100 km brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą, na odcinkach od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska pod Warszawą, ma kosztować 3,2 mld zł. Budowa podzielona została na siedem odcinków. Prowadzi ją lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Poszczególne odcinki drogi S17 wybudują różni wykonawcy wyłonieni w przetargach. 13,2 km drogi między węzłami Kurów i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe (za 270,8 mln zł), zaś kolejny odcinek o długości 20,2 km – od węzła Skrudki do granicy województw – firma PORR Polska Infrastructure (koszt 608,8 mln zł).
Wykonawcą trzech odcinków na terenie woj. mazowieckiego – 13 km od granicy województw do Gończyc (313,6 mln zł), 12,2 km od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (288,5 mln zł) oraz 13 km drogi od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli (blisko 290 mln zł) jest Budimex.
Pozostałe odcinki na Mazowszu – 8,7 km obwodnicy Kołbieli (ok. 225,5 mln zł) i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska (370,5 mln zł) – wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.
95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddane do użytku w połowie 2019 r. Po udostępnieniu trasy dla kierowców przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska może zająć niecałe półtorej godziny.
Więcej informacji o postępach prac i zdjęć można znaleźć na stronie GDDKiA.
(Inf. pras., oprac. ur) 2017-03-24 12:16:32
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie