Reklama

Jak sprawdzić historię pojazdu?

20/09/2019 09:18

Chcesz kupić używany samochód, ale nie wiesz, czy informacje w ogłoszeniu są zgodne z prawdą? Jest sposób, aby to zweryfikować! Podpowiadamy, jak sprawdzić historię pojazdu.

O nieuczciwości sprzedawców używanych samochodów słyszałeś pewnie nie raz. Niestety wciąż zdarza się, że osoby sprzedające pojazdy próbują przekonać nas, że oferowane auto jest warte dużo więcej niż w rzeczywistości. Na domiar złego, niektórzy nierzetelni handlarze oferują nam pojazdy, które są mocno wyeksploatowane bądź co gorsza uszkodzone! Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów szacuje, że nawet 85% aut sprowadzonych z zagranicy ma przekręcony licznik. Sposobem na ustrzeżenie się przed zagrywkami nieuczciwych sprzedawców jest sprawdzenie historii pojazdu.

Sprawdzenie historii pojazdu - czego można się dowiedzieć?

Nawet jeśli samochód, który zamierzamy kupić wygląda jak nowy, warto sprawdzić jego historię. Może się bowiem okazać, że tylko sprawia wrażenie, jakby niedawno opuścił taśmę produkcyjną. Ważną dla nas informacją okazuje się przebieg. Auto z dużym przebiegiem jest siłą rzeczy mocno wyeksploatowane. Podobne znaczenie ma informacja o tym, że samochód służył jako taxi. Dawna taksówka również będzie pojazdem mocno zużytym. Z kolei informacje o wyposażeniu, a nawet zdjęcia auta z przeszłości mogą pomóc w ocenie, czy pojazd faktycznie nie uległ żadnemu wypadkowi czy kolizji. Więcej na temat korzyści sprawdzenia historii pojazdu znajdziesz w artykule pod tytułem “Kupujesz używany samochód? Zobacz, jak sprawdzić historię pojazdu”.

Gdzie można sprawdzić historię pojazdu?

Historię pojazdu można sprawdzić zarówno na stacjach diagnostycznych, Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO), jak i w internecie: w publicznym serwisie historiapojazdu.gov.pl czy na stronach komercyjnych  (między innymi autoDNA, autobaza, Carfax, VIN-Info, carQ). Koszt sprawdzenia historii samochodu różni się w zależności od miejsca, gdzie wykonujemy taką usługę.

Przyjrzyjmy się przykładom. Przegląd na stacji diagnostycznej dla najpopularniejszych marek w Polsce to wydatek rzędu 150-600 zł. W przypadku segmentu premium, a więc marek typu Audi czy BMW, ceny kształtują się na poziomie 500-1200 zł. Należy również dodać, że ceny przeglądu na stacjach diagnostycznych różnią się, nie tylko w zależności od modelu i  wyposażenia, ale bywają odmienne także w zależności od województwa. 

W publicznej usłudze „Historia Pojazdu” sprawdzenie historii jest za darmo. Bez opłaty uzyskamy dane zarówno z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, jak i baz zagranicznych. Natomiast w bazach komercyjnych, na przykład autoDNA, bezpłatnie otrzymamy jedynie podstawowe informacje na temat historii danego auta. Za pełny raport trzeba będzie więc zapłacić. Ceny kształtują się następująco (na przykładzie autoDNA):

  • Raport Historii Pojazdu autoDNA: od 15,90 zł (cena zależy od ilości informacji zawartych w raporcie);
  • Raport autoDNA dla pojazdów z USA: 34,90 zł;
  • Raport autoDNA dla pojazdów z Estonii: 39,90 zł;
  • Raport autoDNA dla pojazdów z Holandii: 19,90 zł;
  • Raport autoDNA dla pojazdów z Francji: 34,90 zł;
  • Raport autoDNA dla pojazdów z Belgii: 34,90 zł;
  • Raport AutoCheck dla pojazdów z USA i Kanady: 49,90 zł.

Jakie dane są potrzebne, aby sprawdzić historię pojazdu?

Uczciwy sprzedawca powinien udostępnić nam dane, które pozwolą na weryfikację stanu technicznego, w jakim znajduje się oferowany samochód. Podstawowe informacje, które umożliwiają sprawdzenie historii pojazdu to:

  • numer rejestracyjny pojazdu;
  • data pierwszej rejestracji pojazdu;
  • numer VIN.

Dane te znajdują się między innymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu. Z kolei numer VIN (17-znakowy unikalny numer pojazdu nadawany przez producenta) znajdziemy bezpośrednio na pojeździe lub w dowodzie rejestracyjnym.

Jakie dane można uzyskać podczas sprawdzenia historii pojazdu?

Sprawdzając historię samochodu możemy uzyskać szereg danych na jego temat, m.in.:

  • dane techniczne, w tym pojemność, moc silnika czy rodzaj paliwa;
  • terminy obowiązkowych badań technicznych, które przechodził pojazd oraz informację, czy posiada aktualne badanie;
  • odczyt licznika zarejestrowany podczas badań technicznych (dane od 2014 roku);
  • obowiązkowego ubezpieczenia OC;
  • liczbę poprzednich właścicieli i województwo rejestracji;
  • czy pojazd był własnością firmy, czy osoby prywatnej;
  • czy pojazd nie jest kradziony;
  • czy pojazd nie jest wyrejestrowany;
  • wyposażenie;
  • legalność;
  • przebieg;
  • wypadkowość;
  • przeznaczenie;
  • dawny wygląd (na podstawie dostępnych zdjęć);
  • czy pojazd służył jako taksówka.

Jeśli chcemy kupić używane auto, należy dokładnie zastanowić się nad jego wyborem. Nie zaoszczędzimy kupując auto uszkodzone, którego naprawa wyniesie nas tyle, co sam zakup. Zastanówmy się też nad marką pod kątem ubezpieczenia. Jak wynika z danych porównywarki ubezpieczeń Mubi.pl, w lipcu tego roku najmniej za OC płacili właściciele samochodów marki Dacia (średnio 634,89 zł), Suzuki (średnio 693,86 zł) czy Kia (średnio 722,46 zł).

Aplikacja egarwolin.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo eGarwolin.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do