
Starsza kobieta otrzymała telefon od rzekomego pracownika poczty o nieodebranej paczce. Seniorka nie udzieliła żadnych informacji, rozłączyła się i zadzwoniła na policję. Telefony od oszustów odebrało wczoraj jeszcze kilka innych osób.
W czwartek (10 marca) do Komendy Powiatowej Policji w Garwolinie zadzwoniła starsza kobieta, która otrzymała telefon od rzekomego pracownika poczty o nieodebranej paczce. Seniorka nie udzieliła żadnych informacji, rozłączyła się i powiadomiła policję.
W innym przypadku do mieszkańca Garwolina zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika ZUS-u. Powiedział, że urzędnicy dwukrotnie próbowali dostarczyć pocztą przesyłkę, ale nikogo nie zastali. Wypytywał, czy w domu znajduje się gotówka w kwocie 20 tys. zł. Reakcja mieszkańca Garwolina, który wyśmiał rzekomego pracownika ZUS-u spowodowała, że dzwoniący rozłączył się.
Podobne telefony odebrało wczoraj jeszcze kilka innych osób. Oszuści podczas rozmowy przedstawiali się za policjantów i informowali o prowadzonej akcji wobec grupy przestępczej. Wypytywali o kosztowności i oszczędności zgromadzone w domu, ponieważ rzekomi funkcjonariusze chcieli je zabezpieczyć.
– Na szczęście czujność mieszkańców Garwolina nie zawiodła. Każda z osób odpowiednio zareagowała, rozłączając się. Dotychczas nie odnotowaliśmy informacji o przekazaniu pieniędzy – mówi mł. asp. Małgorzata Pychner, asystent ds. prasowo-informacyjnych komendanta powiatowego policji w Garwolinie. – Kolejny raz ostrzegamy przed oszustami, którzy działają metodą na policjanta, pracownika poczty lub podobnymi. Wczoraj odnotowaliśmy kilka takich prób. Na szczęście mieszkańcy Garwolina zachowali zdrowy rozsądek i nie dali się oszukać. Jednak są wśród nas osoby, które pomimo policyjnych apeli w dalszym ciągu wierzą w zmyślone historie naciągaczy. Dlatego rozmawiajmy i propagujmy odpowiednie reakcje, aby każdy wiedział, jak się zachować w razie zagrożenia – dodaje rzecznik KPP Garwolin.
Jak nie stać się ofiarą oszustów? Oto kilka rad:
Przede wszystkim należy zachować ostrożność. Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się np. pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze policji nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek pieniędzy ani nie pytają o ich ilość. W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w dyskusję z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś bliskiemu.
Policjanci apelują o czujność i rozwagę. Nieznanym osobom nie powinno podawać się danych osobistych oraz przekazywać jakichkolwiek pieniędzy. Nie należy klikać także w nieznane linki załączone w wysyłanych SMS-ach i e-mailach, np. dotyczących dopłaty do paczki pocztowej.
KPP Garwolin, oprac. MG
fot. poglądowe/Pixabay.com
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie